Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1393465
Har nu äntligen fått "tummarna ur" och håller på att byta kamremmen på frugans Passat. Har turligt nog köpt Haynes rephandbok, annars hade jag nog inte "rett ut det". Det finns en "genväg", man kan "dra ut" allt framför motorn c:a 10 cm så kommer man åt att byta utan att ens tappa ur kylarvätskan. Man får plocka bortall plast framtill men behöver inte röra kylare eller kondensor. Detta har jag plockat bort
IMG_20200729_194826.jpg
IMG_20200729_194826.jpg (174.75 KiB) Visad 2487 gånger
Och så här mycket plats blev det.
IMG_20200729_131405.jpg
IMG_20200729_131405.jpg (697.55 KiB) Visad 2487 gånger
Detta ska bytas, köpt på Biltema. SKF kamrensats och Optibelt drivremmar
IMG_20200728_161629.jpg
IMG_20200728_161629.jpg (681.23 KiB) Visad 2487 gånger
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1393538
Det är 1,8t va? Var försiktig med bulten till drivremsspännaren, har fått byta fler än 1 som varit runddragna och lämnats vid service.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1393704
TommyP86 skrev:Det är 1,8t va? Var försiktig med bulten till drivremsspännaren, har fått byta fler än 1 som varit runddragna och lämnats vid service.
1,8T, AWT motor. Bilen är från 2004, inköpt 2005 och har rullat c:a 21000 mil.
Just utkommen från duschen efter avslurat arbete. Allt gick bra och det blev inga delar över :-o Ska bara kolla ljusinställningen ikväll sedan är jag färdig :-)
En bild på platsen mellan motor och kylare när allt är på plats, det är inte mycket plats där är
IMG_20200730_132458.jpg
IMG_20200730_132458.jpg (553.05 KiB) Visad 2415 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1393819
Njaee, där ligger några rostiga skruvar till "hasplåten" som byttes ut mot nya
Innan jag monterade tillbaka plaststycket framtill så passade jag på att fixa strålkastarna, dom är ju helt "fria" utan fronten. Vattenslipade först med 320 papper och därefter med 600. Körde med en mjuk sliptrissa på borrmaskinen (900 k) och efter det en tygtrissa och AutoSol. Blev riktigt bra
IMG_20200731_093107.jpg
IMG_20200731_093107.jpg (415.13 KiB) Visad 2363 gånger
Det är därför bilen är lite prickig på någon bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1394165
Jag har en fråga om kamremmen till någon som vet.....
Hur mycket längre blir en kamrem mellan bytena.
Har bytt ett antal under åren men aldrig sett någon som längt sig en kugg. Remmen på Passat en ska bytas vid 18000 mil eller 5 år. Förra gången gjordes det på en verkstad (c:a 9000 mil och 8 år), nu har motorn gått 21000 mil och det 8 år sedan förra bytet och kamaxel stod en kugg (exakt) fel. Denna rem är inte så lång (min B234F är nog dubbelt så lång) så en hel kugg tycker jag verkar mycket. Sedan sitter där en kamaxelgivare på insugskamen, borde inte den larma på en kugg fel?? Remmen driver avgaskammen och sedan är där kedja mellan den och balansaxeln och insugskamaxeln bak på motorn. Kan verkstan som bytte remmen satt den en kugg fel?? Jag vet att dom hade problem med den för jag fick betala för en ny kamaxel givare också
Kamaxlarna sitter nu en kugg "frammåt" mot vad dom gjorde tidigare och har idag varit på en c:a 15 mil resa utan problem och frugan tycker den går bättre än innan. Jag kör nästan aldrig denna bil så jag kan inte jämföra
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1394186
Även om remmen har sträckt på sig så borde det inte ha någon funktions-inverkan, då spännaren ska kompensera för detta.
Det är mer troligt att remmen inte monterats korrekt/motorn nollats korrekt. Jag vet att det är poppis att ful-byta remmarna på 85x70, mina kammar t ex stod en halv kugge fel vardera :bored:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1394517
Lucif3r skrev:Även om remmen har sträckt på sig så borde det inte ha någon funktions-inverkan, då spännaren ska kompensera för detta
På dena motor (förmodligen alla andra också) sitter sträckaren före kamdrevet i rotationsriktningen så om remmen "töjer sig" måste ju kamdrevets märke komma tidigare och tidigare. Det är samma som när du planat topplocket på en B230 motor, då blir det mer "slack" som sträckaren måste "ta hem" och då flyttas kamen bakåt. På min 745-a hade remmen gått c:a 6000 mil (8 år) och där stod märkena nästan exakt rätt trots dubbelt (nästan) så lång rem.
Det sitter bara en kamaxel givare på AWT motorn och den sitter på insugskammen (kamremmen sitter på avgaskammen), kan kedjan mellan kammarna vara sliten så insugskammen stod mindre fel???
av MickeM
#1394542
Spännaren på dragsidan av en rem?
Du blandar inte ihop det med en brytrulle?
Spännaren brukar vara på retursidan oavsett om det är kamrem, multirem eller långa kilremmar på jordbruksutrustning.
(Retur= där remmen LÄMNAR drivande hjulet.
Tänk nedre halvan av cykelkedjan)

Oavsett så spelar det ingen roll syncningsmässigt. Speciellt inte på en kuggrem. (Eller cykel/kamkedja)
Den går i sina kuggar och håller lika även om den plötsligt blev dubbelt så lång. Bara spännaren kan ta upp slacket.
(om man teoretiskt klippte in en bit rem till menar jag)

Men, skulle det vara en fjäderbelastad spännare på dragsidan i rotationen, skulle den plötsligt komma ur sync om det blev att gå tyngre så spännaren ger efter. Därför bygger man inte så. Spännaren ska ta upp slacket på retursidan efter drivande hjulet.

Skulle den tänjas ut jättemycket så ökar även avståndet mellan kuggarna, och inte längre stämma med dreven.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1394605
MickeM skrev:Spännaren på dragsidan av en rem?
Du blandar inte ihop det med en brytrulle?
Givetvis sitter sträckaren på "slacksidan", den sitter ju före kamaxeln i rotationsrikningen. Mellan kamaxel och vevaxel sitter vattenpumpen (på min 745-a sitter där oljepumpen). Det syntes inget slitage på kuggarna så därför undrade jag om remmen verkligen kan sträcka sig så mycket på dom milen. I så fall borde den kunna slitits av när som helst, det finns ju ingen "töjbarhet" alls i dessa remmar.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]