Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1393515
Tjena behöver lite tips här.
Jo det var så att jag åkte på motorvägen o då började det plötsligt låta som en jävla vinkelslip
under huven på bilskrället. Insåg att det var antispinn ljud jag hörde svängde av för o kolla lite.
Då högg det även lite i pedalen med sämre bromsverkan som följd dock inte lika mycket som när det är halt på vägen. Åkte vidare en bit bromsa några ggr det funkade som vanligt tills nästa gång då kom nämnda fenomen tebax igen. Inga fel lampor lampor lös. Jag testade o stänga av antispinn på tracks knappen ingen skillnad på nått. Stanna o plocka ur huvesäkringen till abs då lyser antispinnlampa bromsfels lampa samt abs lampa men skiten går att köra hem resterande 75 mil :bored: . Hastighets mätaren visar åt helvete för lite . Färddatorn är helt goofy nu säger att jag skulle kunna köra 31 mil på 30 liter soppa och förbrukningen visar 1.85 lit milet vilket knappast stämmer. Fart hållaren som är vacumstyrd funkar inte längre.


Motor B5252S 144 hk 10 v motor
Fenix 5.2 motor system.
Jag har gogglat en hel del kanske fördåligt men hittar inget som stämmer för mig.
Men jag har legat i regnet ute på parkeringen istället o kolla Abs kransar o kablar till givare dock inte mätt dem då jag inte vet värdena och som jag ej heller hittat.

Det jag har hittat är en krans höger fram med spricka i som jag var tvungen o ta bort för o kunna åka med bilen kransen var på väg o lossna inge bra för givaren.
Vänster fram ser kransen för jävlig ut dåliga tänder massa skit o rost men hel.

Kan det bete sig så här fast man inte ens rört bromspedalen?.
Eller kan det va nått alvarligt fel utöver kransarna abs enheten eller vad den nu kallas?.
Senast redigerad av 4 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
av Erik Å
#1393534
gubbstrutt skrev: tor 30 jul 2020, 01:51 Kan det bete sig så här fast man inte ens rört bromspedalen?.
Jo, tappar man signalen från ett framhjul så tror TRACS att ett framhjul spinner (det där pulsgivaren faktiskt fungerar) och försöker bromsa det hjulet. Borde upphöra om man slår av TRACS

När du bromsar så tror ABS att hjulet som inte ger några pulser har låst sig och börjar pulsa bromstrycket.
Så det är nog ungefär vad du kan förvänta dig med trasiga kransar :-) Klart att det kan vara fler fel också..

Hastighetssignalen är normalt medelvärdet av pulsfrekvensen från vänster och höger sida. Om pulser saknas helt från ena sidan eller om ABS styrenheten anser att pulsgivaren är trasig så tänder den ABS-lampan och går över till att bara titta på den fungerande givaren. Om pulser fortfarande finns men är lite lagom halvrappliga så lär hastighetsmätaren visa en hastighet som inte är den verkliga :-)

Kort sagt, friska kransar är nödvändiga för att bilen ska fungera!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1393607
Jovisst men ingen lampa lös innan jag tog bort ABS huvudsäkring. Och det funka som det skulle bitvis så nån signal borde väl ha funnits före jag tog väck kransen?.
Och som du säger oljudet borde gått bort när jag stängde av TRACKS. Men jag slog av den i farten ca 110 km (uppskattad fart) eller måste man stå still o göra det för o märka nån skillnad?.
Sen om hastighetsmätaren och färddatorn var helknasiga redan före jag tog bort höger abs kransen vet jag ju tyvärr inte :-( .
Likadant med farthållaren funkar inte nu.
Det enda jag vet är att allt funkade bra för nåra dagar sedan. Och att alla felen verkar ha dykt upp samtidigt med att antispinn o ABS börja strula
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1393985
I dag har det det blitt en ny ABS krans på höger fram inge bättre för det :bored: . Imorron sa vi testa o köra lite live data vid färd o se om det ger nått.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1394014
Erik Å skrev:Det kan ju vara en dålig lödning i ABS-styrenheten också, tydligen inte helt ovanligt fel..
Skräp att grejerna inte klarar 22 år, det är väl ingen ålder :-D
Nej börjar misstänka enheten så även mina polare. Har sett att det är vanligt fel blir skroten nån dag när det inte är så jävla hett ute. Men idag sa det bli lite dator test iaf.
Javisst dålig kvalitet på modernt skit ska väl hålla minst lika länge som bilen.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1394039
Då har vi testat då. Vänster framhjul gör enl datorn 30 km o resten av hjulen gör 60 km. I låg fart visar det lika på alla hjul. (OBS HAR OM FORMULERAT FÖRSTA MENINGEN HÄR DÅ DEN VAR RÄTT LUDDIG.)
Sen till det största bekymret ABS styrenheten eller nått bryter bilens kontakt med alla hjulen fram o tebax hela tiden
o då har man knappt inga bromsar alls. Antar att det är ABS pumpens styrenhet? och vänster framhjul ABS krans?.
Nån som har nåra fler erfarenheter på detta?.
Några felkoder finns dock inte efter testet och inga lampor lyser varken nu eller innan det är konstigt.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1394105
Fattade jag det rätt nu... Vänster framhjul visar 30km/h oavsett hastighet, och resten av hjulen visar 60km/h oavsett hastighet?
Det låter märkligt... Och när något låter märkligt brukar det vara elektriskt fel. Eftersom abs-boxarna är kända svaga punkter, så känns det mest troligt även om symptomen är minst sagt förbryllande. Det kan visserligen även vara fel på kablaget till givarna, dock lite mer långsökt om det nu är alla givare som visar tokiga värden. Det kan givetvis även vara en kombination av dom 2.

Hur många av givarna har du haft lös, om någon? Tänkte om du lyckats få dit dom snett, för långt ifrån, eller kanske t om för nära, kransarna.

Ang. lampan, har du kontrollerad så den inte är fulkopplad? :) ... Dock borde det finnas felkod på abs'en isf... Lampan tänds inte utan minst en felkod.
av Erik Å
#1394163
Är det rätt avstånd mellan kuggkrans och givare på vänster sida?
Givaren kanske skulle kunna missa varannan puls när hastigheten ökar om det är för stort gap..
Fel på givaren låter inte helt orimligt heller.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1394179
Lucif3r skrev: lör 01 aug 2020, 19:16 Fattade jag det rätt nu... Vänster framhjul visar 30km/h oavsett hastighet, och resten av hjulen visar 60km/h oavsett hastighet?
Det låter märkligt... Och när något låter märkligt brukar det vara elektriskt fel. Eftersom abs-boxarna är kända svaga punkter, så känns det mest troligt även om symptomen är minst sagt förbryllande. Det kan visserligen även vara fel på kablaget till givarna, dock lite mer långsökt om det nu är alla givare som visar tokiga värden. Det kan givetvis även vara en kombination av dom 2.

Hur många av givarna har du haft lös, om någon? Tänkte om du lyckats få dit dom snett, för långt ifrån, eller kanske t om för nära, kransarna.

Ang. lampan, har du kontrollerad så den inte är fulkopplad? :) ... Dock borde det finnas felkod på abs'en isf... Lampan tänds inte utan minst en felkod.
Kör jag sakta joggingfart/cykelfart typ visar det lika fart på alla hjulen. Kör jag 60 km säger datorn att vänster fram bara gör 30 km och resten av hjulen gör 60 km.

Inga givare har varigt loss har bara kolla om kablarna ser hela ut hittills.

Nej jag vet inte om lampan är fulkopplad men allt har funkat bra innan ABS antispinn har jobbat som de ska i vinterväglag. Hur kollar jag om den är fulkopplad?.
Det är ju även rätt konstigt att bilen tappar kontakt med alla hjulen hel o hållet fram o tebax det är då jag knappt har nån broms.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]