Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1393523
Jag har D4 och det är INGA problem med att köra om. Även fullpackad!
Den som anser att det Är problem skall bara ge fan i att köra om för antingen saknar man kompetens eller så kör man om på ett trafikfarligt sätt.
Använder dessutom nästan alltid ekoläget. Enstaka gång har jag valt dynamic vid omkörning men det är inte ofta.
#1393524
Är man van vid en bil med brett register som orkar hålla flåset uppe under hela omkörningen skulle du oxå märka skillnaden. D4 har mycket smalt register på ett par hundra rpm istället för kanske 8-9 som man behöver vid omkörning[...]
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: stötande ton i resten av inlägget
av AndS
#1393527
Ingen "smutsar" inte någon tråd utan har en annan uppfattning och ger en annan bild av t.ex. D4 i V90/V90CC då bil/vikt påverkar.
Vi har flera fordon där Volvon är bruksbilen och till det fungerar D4,an alldeles utmärkt och den orkar lätt med vanliga landsvägtrafik inkl. omkörningar.
Däremot så värderar jag AWD t.ex. vintertid vid omkörningar där effekten inte alls har någon betydelse, men även när man drar tyngre släp som innehåller färre hästkrafter. :-)
Och jag läser inte biltidningar. Det är ju löjliga påståenden om det du skriver nu stämmer " ofta skriver dom att motorn känns orkeslös eller i klenaste laget.".
Självklart har förare olika önskemål/krav de är ju helt subjektivt, men orkeslös med dubbelturbo och 190HK, hur D3 är vet jag inte om.
Men har flera fordon bl.a. med två hjul och även två säten samt flera bokstavskombinationer på körkortet, men är inte journalist.
Blir väldigt OT detta inlägget, jag ber om ursäkt, men kunde inte låta bli när argumentet plötslig blev hänvisning till biltidningar/journalister.
#1393530
KnotVillage skrev:.
Nu har du ju faktiskt D4 över 400 Nm mellan cirka 1.400 och 3.300 RPM enligt BSR och enligt Volvo ligger den på 400 Nm vid 1750 - 2500. Jag hade tidigare en Mazda 6, men en påtagligt svagare motor, och den gick också alldeles utmärkt att köra om med även om det krävde mer planering när den var fullastad, helt naturligt.
Om det nu handlar om oliktänkande så kan du fundera lite själv på din egen åsikt. Jag hävdar å det bestämdaste att det ALDRIG har varit några problem med omkörning, även när jag varit lastad till 2,2 ton! (ja, vägde bilen på en våg längs med vägen) men uppenbarligen så måste jag ändå ha en bil med kraftigare motor för att jag skall känna skillnaden och inse att jag har fel.
Nej, det är inga problem med att köra om vettigt med en D4. Allt annat är faktiskt bara dumheter. Det var inga problem att köra bil på den tiden bilen hade 50 hästar och okänt fåtal Nm i vridmoment heller.
Anpassa farten, planera, slappna av, ta det lugnt. Du kommer fram ändå. Man behöver inte ha bråttom och stressa.
#1393535
Tvättat av Gotlandsdammet och ska lägga ett lager Menzerna lackskydd.
Ligger ett lager på och det var inte många flugor som fastnat i fronten.
Det är bilen till höger i bild som är min.
Det är en D3 på 150hk och det räcker gott och väl för mig och min körning.
Oftast kan man inte köra för dem flesta håller ca 30 km över tillåten hastighet och skulle någon behöva köras om så kör dem för sakta.
Amg Mercan till vänster kanske skulle va bättre för dem som vill pressa omkörningar.
Strax över 600 hk V8.
20200730_085423.jpg
20200730_085423.jpg (143.94 KiB) Visad 582 gånger
20200730_085345.jpg
20200730_085345.jpg (115.54 KiB) Visad 582 gånger




Kör V90 my18

#1393551
Ja semesterdamm ska ju av snarast . F-n har ibland främst i på resa söderut fått nog och spolat av bilen om man varit borta några veckor, ibland någon gång till om det varit vinter och slaskigt :-) Gotland hade varit kul att besöka, får ha det i åtanke.

Hehe älskar när det spårar ur så man kan dricka kaffe och läsa om hur folk diskuterar, som att hk och nm primärt skulle ta en fram snabbare, ja det finns ju en brytpunkt men den är rätt låg och får man ett extra rödljus och då är bilen man kört om för 20 min sen bakom en igen :-)
#1394162
Gotland kan jag rekommendera ,fjärde gången jag var där.
Hade svågern som guide så det blev lite utflykter.





Kör V90 my18

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]