Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Briander
#1241000
Tänkas på också att största skillnaden inte nödvändigtvis ligger i att pressa sina däck på en kurvig väg eller ljudvolym osv utan hur däcken reagerar när man tvingas göra en undanmanöver, tvärbromsa och den typen situationer man inte kan styra helt själv. Ungefär som när folk tror att det finns "året runt-däck", vänta tills friktionsdäcken ska väja för något på en sommardag.
Användarvisningsbild
av snepo
#1241030
Har haft Landsail på en Merca och en Volvo. Har inget att klaga på. Funkar bra vid normal körning.Både i blött och torrt
Användarvisningsbild
av perin
#1241775
Man köper en bil för 2-3-4 hundratusen eller mer. Sen behöver man ”klä” om med nya däck och då silar man verkligen mygg genom att snåla in på säkerheten genom att t.ex. köpa ett Lansail däck jämfört med ett premiummärke. Kollade vad Landsail jmf. med Continental kostade (nätpriset) på en vanlig dimension och det skiljde ca 400:-/däck, ca 650:- mot 1050:-. Är 1600 spänn för en uppsättning däck värt sin egen, familjens och andra i trafikens säkerhet?

Jag har då aldrig sett ett s.k Kinadäck vara i toppen i ett däcktest! Det måste finnas en anledning till det!
av robbe
#1393143
köpte nokian hakka blue 2 235 55 17 till min xc70 ca. 8000:-. Fick ett väldans oväsen i bilen med 6mm kvar på däcken. Verkstan menade att hjullager fram väsnades. vänster fram byttes, ingen skillnad, höger fram byttes o nu blev det bättre men inte bra. Har nu fått konstaterat att hjul inställningar var fel. gjorde hjul inställning men får leva med att köra med däck som låter mer en gamla dubbade vinterdäck. HAR FÅTT KLACKAR PÅ DÄCKEN. Funderar på om dessa däck är framtagna för att prestera maximalt i däck tester o därmed är extra känsliga för minsta avvikelse hjulinställning sliten bussning osv.
Ok summering:
Byte hjullager ca. 7000:-
Hjulinställning ca.1200:-
Fick erbjudande av Vianor på nya däck. ca. 8000:-
Landsail ls 388 ca. 3200:- exkl montering.
Alla som jag känner och som kör på landsail däck har ingenting att klaga på utan menar att däcken fungerar alldeles utmärkt. Däcken sitter på en polo, en ford suv som ofta drar husvagn med totalvikt 1900kg en ford herrgårdvagn o en v70 kombi.
av KalleJ
#1393192
@robbe, Är väl inte Nokians fel att du hade fel hjulinställning :-D Alltid bra att kontrollera hjulinställningen när man lägger på nya däck.
Inget som syntes på gammla däcken eller bränsleförbrukningen?

@perin, Maxxis Premita HP5 har hamnat högt upp i ett par tester.
https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Maxx ... m#alltests

Landsail har släppt ett nytt däck i år också Sentury Qirin 990, ska bli intressant o se tester när de kommer.
https://www.bythjul.com/dack/landsail/l ... ryqirin990

Kör med skallen så funkar billiga kinadäck, de är garanterat bättre än däcken var för 10-15år sen.
Men hur kul är det att köra passivt hela tiden. :party:
av PetePetrol
#1393251
Jag har kört på Landsail med V70 i 4 år och dragit tung husvagn på somrarna. Helnöjd. Minns när Hancock gjorde entré på den svenska däckmarknaden; blev också ifrågasatt och kritiserat. Idag är ju det märket ett etablerat mellanprisalternativ. Det är väl så att ju längre produkterna finns på marknaden, desto bättre blir dom tack vare forskning, tester och feedback.
av KalleJ
#1393268
Hankook är ju dok Koreansk som Kuhmo och Nexen, säkert producerat i Kina endå som så många andra märken.
Finns inte så många Kinesiska bilar på våra vägar förutom "Volvo".

Just Landsail 388 finns det inte många tester på. 588 däremot.
Nog få som säger att de inte fungerar till vardags det är väl mer hur de presterar vid panikbroms och manöver vid vått och kyla.

De allra billigaste kinadäcken är dok farliga i regn. Typ Linglong Green-Max.
Nordexx: NS9000 och Fastmove 4 har jag rullat på utan problem.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1393432
Man ska också komma ihåg, om det inte nämnts, att bl.a. Audi levererar vissa bilar (alla?) på Hankook och KIA på Nexen.
Det verkar ju fungera, de ligger mig veterligen inte oftare i något dike...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]