Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1391713
Tänkta ta utökat B-kort i höst och tänkte ta någon slags minikurs samt nyttja en trafikskolas ekipage för det. Är det någon här som kan rekommendera en trafikskola gärna på Söder/Söderort?

De jag hittar vid en snabb sökning är:

https://korkortsakuten.se/utbildningar/ ... ehorighet/
https://www.gullmarsplanstrafikskola.se ... -utokad-b/
https://tullingetrafikskola.se/slap-korkort-be/
https://jarlatrafikskola.se/utokat-b-be-korkort/

Har någon någon generell uppfattning om dem tar jag gärna emot feedback och i synnerhet kring utökad B/BE.

Edit: Den här kanske hamnade fel, en mod kanske kan flytta den till lämpligare del av forumet.
#1391764
När jag tog B96, så bokade jag själv en uppkörning.
Körde upp med bil o husvagn.
Så har mina bekanta också gjort.

Inte behöver man gå på körskola för det.

Vill minnas att man kan hyra bil/släp för uppkörning från körskola.
#1391808
Lobocut skrev: tis 21 jul 2020, 16:01 Skippa utökat B, gå på BE direkt.

Utökad B betyder att du får köra en bil med släp som
tillsammans väger 4,25 ton.

BE-behörigheten har inte någon begränsning för bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter.
Det stämmer.

Men bilen får inte väga över 3500kg.
Likaså får inte släpet / släpen väga mer än 3500kg.
#1391821
Stefan_KG skrev: tis 21 jul 2020, 16:37
Lobocut skrev: tis 21 jul 2020, 16:01 Skippa utökat B, gå på BE direkt.

Utökad B betyder att du får köra en bil med släp som
tillsammans väger 4,25 ton.

BE-behörigheten har inte någon begränsning för bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter.
Det stämmer.

Men bilen får inte väga över 3500kg.
Likaså får inte släpet / släpen väga mer än 3500kg.
De stämmer inte riktigt, jag har villkor 79.06 på mitt BE vilket innebär att ja får dra släp utan viktbegränsning så länge dragbilen klarar vikten.
#1391853
Lobocut skrev: tis 21 jul 2020, 16:01 Skippa utökat B, gå på BE direkt.

Utökad B betyder att du får köra en bil med släp som
tillsammans väger 4,25 ton.

BE-behörigheten har inte någon begränsning för bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter.
Jovisst, helt rätt, men det finns en avgörande skillnad här; att ta BE-kort är ett betydligt större och dyrare projekt än B96. Man måste göra ett teoriprov på 55 frågor och körprovet är mer omfattande än på B96.

Många som tar B96 är husvagnsägare och hästfolk med djursläp som bytt bil och upptäcker att totalvikten på deras ekipage blir för hög för vanlig B-behörighet. Jag har flera bekanta inom trafikpolisen och det var alltför många som körde olagligt med sina husvagnar och hästsläp innan B96 infördes 2013-14.
Blev 2011 själv vittne till hur en barnfamilj med SUV och husvagn fick koppla av husvagnen vid polisens kontrollplats pga att den vägde för mycket. De hade 1 mil kvar till campingen. Tur då att undertecknad kunde hoppa in och dra deras vagn till campingen :-) . Dock kollade ju förstås polisen att jag hade B96 först...
#1391854
PetePetrol skrev: tis 21 jul 2020, 19:12
Lobocut skrev: tis 21 jul 2020, 16:01 Skippa utökat B, gå på BE direkt.

Utökad B betyder att du får köra en bil med släp som
tillsammans väger 4,25 ton.

BE-behörigheten har inte någon begränsning för bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter.
Jovisst, helt rätt, men det finns en avgörande skillnad här; att ta BE-kort är ett betydligt större och dyrare projekt än B96. Man måste göra ett teoriprov på 55 frågor och körprovet är mer omfattande än på B96.

Många som tar B96 är husvagnsägare och hästfolk med djursläp som bytt bil och upptäcker att totalvikten på deras ekipage blir för hög för vanlig B-behörighet. Jag har flera bekanta inom trafikpolisen och det var alltför många som körde olagligt med sina husvagnar och hästsläp innan B96 infördes 2013-14.
Blev 2011 själv vittne till hur en barnfamilj med SUV och husvagn fick koppla av husvagnen vid polisens kontrollplats pga att den vägde för mycket. De hade 1 mil kvar till campingen. Tur då att undertecknad kunde hoppa in och dra deras vagn till campingen :-) . Dock kollade ju förstås polisen att jag hade B96 först...
Hade du B96 före dom införde de då?😂🤪

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]