Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av awelon
#1391442
Ja, till problem nummer två då. Har lite tid med bilen idag så blir felsökning av både ena och andra.

Då jag tyckte AC funkar egendomligt köpte jag ett påfyllingskit från vparts.
Jag har upplevt som att den är långsam. Kan ta upp till 10 min innan jag upplevt att den vaknat. När den väl gjort det har den sedan kylt bra!
När jag kopplar in på lågtryckssidan ( efter lite letande, den syns inte ) med motorn avstängd förväntade jag mig dåligt tryck.
Men till min förvåning var det väldigt högt tryck! Ca 72psi

Hade då bara slangen och tryckmätaren inkopplad.
Startade motorn för o se om det sjönk. Satte på Max kyla. Den sjönk till ca 50psi men gav obetydlig kyla. Kände på röret och det var på sin höjd sval.
Blev osäker om kompressorn ens var på, gick in och stängde av och tryck gick upp och motorn lät lite lättare. Slog på igen och hörde ”klicket”. Gick ut och nu låg trycket på drygt 40psi och nu gav det bra med kyla!
Stängde sedan av motorn och nu ligger trycket på 90psi med motorn avstängd!

Vad har hänt? Har någon överfyllt?? Hur påverkar detta systemet och är det därför AC har svårt att starta?

Bifogar bilder
Bilagor
CE429918-E767-4EE4-96AF-42F5C5173976.jpeg
CE429918-E767-4EE4-96AF-42F5C5173976.jpeg (472.8 KiB) Visad 5086 gånger
493A5528-F547-4133-8D49-65004CD5821D.jpeg
493A5528-F547-4133-8D49-65004CD5821D.jpeg (735.15 KiB) Visad 5086 gånger
av awelon
#1391446
Okej, svarar på mig själv. Är lite lugnad. Kom på att jag har ju en Volvo till, s80 07. Så nästan samma. Testade på den och ”vilo” trycket på den låg lika högt där, 80psi ca. Dock funkar AC perfekt på denna och efter start sjönk det snabbt till drygt 40 och det blev rejält kallt.

Kom även på att det står på skylten i motorutrymmet att trycket ska ligga på Max 0.82kg

Så jag antar att jag blev lite lurad av mätaren som visade ilsket rött :-) Men är ändå lite osäker på de olika värdena. 0.82kg vad blir det i psi? I instruktionen till kittet står att man inte får fylla högre än 50psi, antar att det är när motorn och AC är på då?

Ändå inte fått någon förklaring till varför den inte startar som den ska på första bilen. Några idéer? Ska jag försöka fylla ändå?
Användarvisningsbild
av johnnype
#1391527
Jag köpte nog samma kit som dig då när det var så varmt i Juni!

Med bil och AC igång så låg tryckte i början på den gula skalan. Jag fyllde till mitten av den gula. Det här var en dag med 30-graders värme också! Kändes som att det inte gick åt nästan nåt av flaskan för att komma dit.

Men då kom kylan igång omedelbart i bilen! Förr så orkade AC´n bara kyla vid ca 20-22graders utomhustemperatur. Sen klarade den 30+ grader perfekt.

Detta på en begagnad 2012 V70 jag köpte som extrabil. Tiden får utvisa om det är en läcka som en verkstad ska fixa, men burken löste problemet åtminstone på kort sikt.

/johnny
av m2c
#1391558
Texten 0.82kg är vikten på ac gasen i systemet, alltså hur mycket gas som ska fyllas i ett tomt system. Inte hur högt trycket ska vara.

När motorn är avslagen (eller acn inte på) så kommer trycket att följa utetemperaturen (eller bilens om den är mycket varmare än resten av luften). Detta kommer att ske så länge någon del av systemet har kylmedia i vätskeform. Vilket det alltid kommer att finnas så länge det inte är nästan helt tomt. Det spelar alltså ingen roll för trycket om du har 100gram gas eller 2kg (så länge du inte har fyllt systemet så mycket att det bara finns vätska, och ingen gas någonstans, vilket du i praktiken inte skulle kunna göra med de där burkarna för då skulle övertrycksventilen slå ifrån kompressorn och du inte kunnat fylla mer).

Kolla tryck/temperatur i följande tabell:
https://www.agas.com/media/2404/r134a-pt-chart.pdf

Enligt tabellen motsvarar dina 72psi cirka 22 graders utetemperatur. (Vilket alltså inte är något konstigt alls med motorn avstängd).

När motorn och acn är på kommer den att försöka sträva efter ett lågtryckstryck (den port du kopplar in dig med burken på) nånstans 35-40 psi (ca 4-8 grader som du kan se i tabellen) är det riktigt varmt ute så kan det vara så att kompressorn inte "orkar" pumpa ned värmen till det trycket utan att du måste gasa lite för att komma ned i den regionen (typ 2500rpm)

Du kan alltså inte se optimal fyllning bara med hjälp av lågtrycksporten, för metod att ändå få en bra fyllningsmängd så rekommenderar jag att du söker igenom användaren xxargs inlägg här på forumet då han skriver väldigt bra och initierat hur man som diy kan fylla till hyffsat rätt mängd.

Det är dock alltid bättre att fylla för lite än för mycket. De där burkarna brukar väl inehålla typ motsvarande 400gr r134a.
Och lider du av dålig kyla i bilen så kan du nog hyffsat lugnt trycka i EN burk utan att behöva vara allt för orolig då våra bilar ska tåla dubbla mängden.
av m2c
#1391559
Om acn kyler bra när den väl hoppar igång så skulle jag inte fylla i mera gas, då det kan ge andra problem. Börja med att läsa av felkoder. Samt försök se om fläktarna vid kylaren funkar. Prova daska till magnetkopplingen med något föremål om kompressorn inte vill starta. (Slå inåt mot motorn för att hjälpa magneten på traven). Om det hjälper så kolla upp hur mycket generatorn laddar, är den ok så är det kanske dags för schimsning. Även om det mest var på de gamla P2orna som slog av och på kompressorn i olika långa intervall efter behov och inte försökte reglera på ett exakt tryck på lågtryckssidan som schimsning behövdes.)
av awelon
#1391595
Hej och tack för svar. Särskilt det med vikt vs tryck. Det förklarar en del.

Till mc2 : Den kyler rätt bra när den väl kyler. Men, det är inte det att AC’n inte startar. Misstänkte också det, men eftersom det var rätt tydligt att den stängdes av när jag klicka på knappen för ac inne i bilen och att trycket sjönk, om än inte så mycket som jag hoppats, när den var på tyder det på att kompressorn var igång. Men av någon anledning inte fick ”ner” trycket tillräckligt.
Felkoder var avlästa för några veckor sedan. Fanns inget om ac då. Generatorn ger 14.3v hur många ampere har jag ingen möjlighet att kolla. Fläktarna snurrade båda två. Hörde distinkt klick vid av och påkoppling av ac’n så schims tror jag inte det är. Bytade det på min gamla V70 2001’a.
Tror jag ska prova fylla en liten mängd gas till och se vad som händer.
Återkommer :)
av m2c
#1391647
Lycka till och skriv gärna hur det gick. Enligt min erfarenhet brukar dock gasbrist visa sig i lågt tryck när motorn är på. Då det inte finns gas nog att pumpa bort.
av xxargs
#1393149
efter som den blir kall när det väl sätter igång så är troligen inte köldmedelsproblem - i alla fall inte så mycket

Vad är det för kompressor i en sådan bli.
är den gastryckstyrd eller eltryckstyrd (sistnämnda avser inte magnetkopplingen utan har elsladd till en stor plugg i bakändan på kompressorn) ??

Dessa är mycket känsligare än en ON/OFF-kompressor då styrventilfel som nämns kan ge den verkan - och kan vara grinig på fyllnadsmängd mm. då det hänger på att den bootstrappar sig själv innan den börja pumpa - och går du till en AC-meck så kommer de vägra att byta med hänvisning att dessa ventiler inte går att köpa som reservdelar utan att du skall köpa en ny kompressor - söker man runt på ebay mfl. så finns det hur mycket som helst, kvalitet dock okänt... dock kan du inte byta denna ventil utan att tömma AC på köldmedel först - i sådana system så har ofta tryckmätare som ger analogvärden (och går att läsa ut i systemet med rätt läsare) och är det problem med sådan så kan det också resultera i sporadiskt fungerande AC

De med elstyrning så kan de provas med olika spänningar, typ 0-4 Volt - finns gamla trådar om det om jag minns rätt (flera år tillbaka) - dock inga 12 Volt då man förmodligen bränner sönder det som finns där om man ändå försöker - men i felsökning kan man med multimeter kolla om det är någon spänning alls till denna elstyrventil när motorn går och det 'borde ge kyla' då utan spänning så pumpar den inte.

det problematiska med elstyrning är att det är flera faktor annat än själva kompressorn som kan styra om den börja pumpa eller bara går i 'tomgång' med 5% pump-kapacitet.

med andra ord potentiella fel i tryckgivare och termistorer som matar information till AC -styrningen - har svag minne från andra trådar att det finns flertal sensorer och det var någon på oväntad plats (backspegeln ?) som hade stor påverkan på klimatanläggningens egenskaper där AC nulera tillhör
av awelon
#1393304
Intressant inlägg. Utan att kunna bekräfta något ikväll så vill jag nog tro att det är en just sådan elektriskt styrd. Då jag hängde över motorrummet ett antal minuter utan att den slog ifrån. Å andra sidan klickar den ju om jag använder on off knapp på insidan. Men så låter kanske den elektriska med?
Är det så som du säger måste jag söka mer information om jag överhuvudtaget ska kunna göra någon felsökning.
Men om någon sensor är kass borde det inte reggas i datorn isf?
Mvh
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]