Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nemo100
#1066988
andersuw skrev:
nemo100 skrev:Ja jag misstänkte att det är lite riva och slita, jag får börja med lite 5-56 motion och se om det hjälper så får jag se hur jag går vidare, nu är det ju snart sommar och lite ljusare ute så det känns väl inte så panik, :D men det är irriterande.
Ja, jag skulle inte i längden finna mig i att stå i mörkret och treva där bak även om det är något man tillfälligt kan leva med. Det är illa nog att man inte ser något i facken under luckan i lastgolvet när man fällt upp den eftersom luckan då totalt skymmer lampan i taket. Idiotisk konstruktion. :roll:

Jag gillar överhuvudtaget inte att det är en enda lucka snarare än två som i tidigare generationer eftersom det är opraktiskt. Hela bagageutrymmet måste länsas innan man kan öppna luckan, inte bara en del, och det finns ingen avlastningsplats för de saker som skall ur och i facken under luckan. Men om det nu prompt skall vara en enda lucka borde man förstås ha satt belysningen på sidorna, inte rakt ovanför. :roll:

jag kan bara informera att jag körde 5-56, tog av den plastkåpa som täcker lås-haken/kolv sprayade med det tunna röret på sprayflaskan in i olika riktningar höll en trasa under torkade bort överflöd som rann ned, höll in handtaget på backluckan satte in en skruvmejsel i låshaken och drog den fram och tillbaka i sina ändlägen, körde i några minuter och nu funkar det!!!! :D , vet inte om det kommer att hålla permanent, men innan lös det darrigt och svagt om man fick den att lysa alls, nu lyser den fullt och fast, och har alla fall gjort så i 2ddgr, så vi får väl se men ännu så länge funkar det :D :D :-)-)
Användarvisningsbild
av StefanN
#1085746
andersuw skrev:
apersson850 skrev:Det finns faktiskt tre brytare inuti låset. Den som vi diskuterat här, och sedan en för centrallåset och en för elmotordriven öppning/stängning. Ja, den tredje finns kanske bara i bilar som har elmotoriserad lucka, förstås. Om de nu brytt sig om att göra olika lås till de varianterna.
Ja de har uppenbarligen gjort olika varianter av låset. Det som skiljer är med/utan elmanövrerad lucka och med/utan keyless.
Jag kastade i ett nytt lås i min idag då den strulat.
Men vad är skillnaden på det nya jag skaffade med en extra låda och mitt gamla?
Bild

Det fungerar trots att jag inte kopplat in extralådan.
#1085758
Vet att keylessvarianterna på dörrarnas lås har något som heter något i stil med snabb-något. Typ att de låser upp snabbare så att det inte blir någon delay när man drar i handtaget eller klickar på bakluckan... gissar jag.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1085764
Ja, det är ju en vajer som drar i nåt men jag tycker ju den öppnar direkt ändå. Kan inte se hur det ska kunna gå snabbare?
Ja ja, så länge det funkar så spelar det ingen roll.
av knewt
#1391017
nemo100 skrev: ons 13 apr 2016, 16:13
andersuw skrev:
nemo100 skrev:Ja jag misstänkte att det är lite riva och slita, jag får börja med lite 5-56 motion och se om det hjälper så får jag se hur jag går vidare, nu är det ju snart sommar och lite ljusare ute så det känns väl inte så panik, :D men det är irriterande.
Ja, jag skulle inte i längden finna mig i att stå i mörkret och treva där bak även om det är något man tillfälligt kan leva med. Det är illa nog att man inte ser något i facken under luckan i lastgolvet när man fällt upp den eftersom luckan då totalt skymmer lampan i taket. Idiotisk konstruktion. :roll:

Jag gillar överhuvudtaget inte att det är en enda lucka snarare än två som i tidigare generationer eftersom det är opraktiskt. Hela bagageutrymmet måste länsas innan man kan öppna luckan, inte bara en del, och det finns ingen avlastningsplats för de saker som skall ur och i facken under luckan. Men om det nu prompt skall vara en enda lucka borde man förstås ha satt belysningen på sidorna, inte rakt ovanför. :roll:

jag kan bara informera att jag körde 5-56, tog av den plastkåpa som täcker lås-haken/kolv sprayade med det tunna röret på sprayflaskan in i olika riktningar höll en trasa under torkade bort överflöd som rann ned, höll in handtaget på backluckan satte in en skruvmejsel i låshaken och drog den fram och tillbaka i sina ändlägen, körde i några minuter och nu funkar det!!!! :D , vet inte om det kommer att hålla permanent, men innan lös det darrigt och svagt om man fick den att lysa alls, nu lyser den fullt och fast, och har alla fall gjort så i 2ddgr, så vi får väl se men ännu så länge funkar det :D :D :-)-)
Kände mig tvungen att regga mig på forumet bara för att tacka dig och bumpa denna gamla tråd. Jag hade samma problem att lampan inte gick igång och jag följde dina instruktioner exakt, och hittills fungerar det utan problem! Av med kåpan, rikligt med 5-56, motionera låskolven/spärren med en skruvmejsel i några minuter och sen var problemet borta.
av knewt
#1405377
knewt skrev: tor 16 jul 2020, 18:50
nemo100 skrev: ons 13 apr 2016, 16:13
andersuw skrev: Ja, jag skulle inte i längden finna mig i att stå i mörkret och treva där bak även om det är något man tillfälligt kan leva med. Det är illa nog att man inte ser något i facken under luckan i lastgolvet när man fällt upp den eftersom luckan då totalt skymmer lampan i taket. Idiotisk konstruktion. :roll:

Jag gillar överhuvudtaget inte att det är en enda lucka snarare än två som i tidigare generationer eftersom det är opraktiskt. Hela bagageutrymmet måste länsas innan man kan öppna luckan, inte bara en del, och det finns ingen avlastningsplats för de saker som skall ur och i facken under luckan. Men om det nu prompt skall vara en enda lucka borde man förstås ha satt belysningen på sidorna, inte rakt ovanför. :roll:

jag kan bara informera att jag körde 5-56, tog av den plastkåpa som täcker lås-haken/kolv sprayade med det tunna röret på sprayflaskan in i olika riktningar höll en trasa under torkade bort överflöd som rann ned, höll in handtaget på backluckan satte in en skruvmejsel i låshaken och drog den fram och tillbaka i sina ändlägen, körde i några minuter och nu funkar det!!!! :D , vet inte om det kommer att hålla permanent, men innan lös det darrigt och svagt om man fick den att lysa alls, nu lyser den fullt och fast, och har alla fall gjort så i 2ddgr, så vi får väl se men ännu så länge funkar det :D :D :-)-)
Kände mig tvungen att regga mig på forumet bara för att tacka dig och bumpa denna gamla tråd. Jag hade samma problem att lampan inte gick igång och jag följde dina instruktioner exakt, och hittills fungerar det utan problem! Av med kåpan, rikligt med 5-56, motionera låskolven/spärren med en skruvmejsel i några minuter och sen var problemet borta.
Det höll ungefär 2 veckor sen började den krångla igen. Nu reagerar den inte på 5-56 längre, så det blir att beställa en ny brytare och byta ut.
av knewt
#1433294
..och i vintras började lampan funka igen utan att jag gjorde nåt, och har funkat sen dess. Antingen gjorde kylan nåt eller så tog det tid innan smörjningen nådde rätt ställe?
Köpråd V60 etanol

Köp en Saab istället, fullt med 9-5:or o[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]