Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1390903
Hej!

Har en 2018 års V90 AWD D3 automat som ibland kan ha lite speciellt ljud för sig.. Inget direkt missljud eller mekaniskt skrammel, men det gör mig ändå konfunderad. Jag har bara ägt bilen 2 veckor, och det har funnits där sen dess.. Vid normalt gaspådrag kan vid lissa varvtal höras ett svagt ljud som närmast kan beskrivas som en lång "suck".. Tänk typ en kombination av en suckande låång utandning och typ hur ett ångstrykjärn kan väsa fast svagare..
Ljudet finns bara vid viss varvtal, och är mest märkbart på 3ans växel.. Det är verkligen inte högt men det finns där!
Någon som vet var detta kan vara?
Bilen går fö. som en klocka och växlar och accelererar perfekt..
Vore tacksam för svar!
#1391210
Det slutar direkt när jag släpper gasen. Ljudet är otroligt lågt. har jag ac/kupéfläkten på ettan så hörs det inte.
Är det någon wastegate eller dylikt? pyset verkar uppkomma vid ett visst varvtal.. typ mellan 1500-2000rpm.
Min kompis tror att det är turbon eller brakeboosten man hör då bilen är otroligt tyst i kupén. Kan det stämma?
#1391272
mrtwig skrev: fre 17 jul 2020, 23:10 Det slutar direkt när jag släpper gasen. Ljudet är otroligt lågt. har jag ac/kupéfläkten på ettan så hörs det inte.
Är det någon wastegate eller dylikt? pyset verkar uppkomma vid ett visst varvtal.. typ mellan 1500-2000rpm.
Min kompis tror att det är turbon eller brakeboosten man hör då bilen är otroligt tyst i kupén. Kan det stämma?
Jag gissar på wastegate som låter.
#1392514
Kan även noteras att ljudet bara uppkommer vid ett visst läge( lägesspann) på gaspedalen. Det är när jag är väldigt lätt på gasen.. tänk typ stadskörning och 40-sträckor när man nästan krypkör varpå man accelererar lite gasa upp lite men ändå väldigt sparsamt.. då händer det! Accelererar jag mera så försvinner det direkt.
Har även fått för mig att det är mindre återkommande vid regn (?) Kan de va nåt me Haldex?
Vi snackade ju om diverse turbo och vaccuum-pys.. Kan det helt enkelt bero på att man hör sådana ljud i en så här för övrigt knäpptyst bil? Gick från en 5-cylindrig xc60 som lät som en traktor :-o

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]