Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1390707
När jag beställde min XC60 upptäckte jag att Navigation och Apple CarPlay låg i samma paket. Det är ju lite av en fuling, men nu är det som det är. Frågan blir då, ini som har Apple CarPlay, vilken navigator använder ni? Och om man använder en navigator via Appel CarPlay, kan man ha bilens navigator mellan mätarna i instrumenten framför ratten? Om det inte går, kan man ha AppleCarPlay där? Eller fungerar det bara på huvudskärmen?
Användarvisningsbild
av zandman
#1390708
Jag använder mest Sensus navigation då jag uppskattar instruktionerna i HUD:en. Och nej, Carplay syns bara i centerskärmen, inte i instrumentklustret eller HUD:en om du har en sån. Uppskattar också att man kan välja destination och justera inställningarna med rattknapparna så man slipper greja med telefonen som jag har i facket där USB-uttaget finns.
av DajaZ3
#1390747
Jag använder mest Waze via Carplay. Dock missar jag funktionaliteten med att den för min del skulle optimera eldriften. Men kör man där det är mycket tunnlar som t.ex i Stockholm och man inte känner sig hemma på vägen så är Sensus mycket bättre då den behåller navigeringen i tunnlarna.
av Lockis
#1390750
Använder bara Sensus. Finner ingen anledning att köra Waze/Google Maps när Sensus är så bra.
Har realtids information om trafik och är bra på rutter.
Enda nackdelen är väl att det uppdateras ganska ofta, så man får ta sig tid till att uppdatera kartorna.
av Primus
#1390762
Lockis skrev: ons 15 jul 2020, 09:56 Använder bara Sensus. Finner ingen anledning att köra Waze/Google Maps när Sensus är så bra.
Har realtids information om trafik och är bra på rutter.
Enda nackdelen är väl att det uppdateras ganska ofta, så man får ta sig tid till att uppdatera kartorna.
Hur bra är realtidsinformationen tycker du? Har inte riktigt fattat hur det fungerar i Sensus. På Volvos hemsida står det något om RTTI som jag hade lite svårt att tolka. Men det verkade som att man måste ha RTTI som är uppkopplad mot nätet för att få bra realtidsinfo.

Hur ofta uppdaterar du kartorna?
av Lockis
#1390764
Primus skrev:
Lockis skrev: ons 15 jul 2020, 09:56 Använder bara Sensus. Finner ingen anledning att köra Waze/Google Maps när Sensus är så bra.
Har realtids information om trafik och är bra på rutter.
Enda nackdelen är väl att det uppdateras ganska ofta, så man får ta sig tid till att uppdatera kartorna.
Hur bra är realtidsinformationen tycker du? Har inte riktigt fattat hur det fungerar i Sensus. På Volvos hemsida står det något om RTTI som jag hade lite svårt att tolka. Men det verkade som att man måste ha RTTI som är uppkopplad mot nätet för att få bra realtidsinfo.

Hur ofta uppdaterar du kartorna?
Nu har jag sim-kort i min bil, så den är alltid uppkopplad.
Det är RTTI, så det finns viss eftersläpning men jag har förstått att den bygger på samma teknik som googles, dvs den mäter trafiken.

Jag uppdaterar kanske 3-4 gånger om året. Eller mer om jag ska ha en längre resa som inte är i mina normala trakter om det finns uppdatering.
Användarvisningsbild
av Jefe
#1390770
Jag använder alltid Sensus utom när jag är i Stockholm då kör jag med Waze via Applecarplay.
Då får jag alltid uppdateringar om olyckor, köer och poliskontroller mycket snabbt i Waze.

Annars är Sensus perfekt tillsammans med Hud
informationen direkt i synfältet.
#1390772
Tja man startar upp med Waze för att ta bästa riktning för komma ut ur stan, men sen byter jag till Sensus när man kommit iväg. Därefter kan Sensus stå för navigering och Waze vara igång och meddela om den närmaste omgivning som hinder på vägen osv.
av DajaZ3
#1390811
HitTheRoadJack skrev:Tja man startar upp med Waze för att ta bästa riktning för komma ut ur stan, men sen byter jag till Sensus när man kommit iväg. Därefter kan Sensus stå för navigering och Waze vara igång och meddela om den närmaste omgivning som hinder på vägen osv.
Kan du köra båda samtidigt? För mig så tar Waze över om jag startar den?
#1390820
Jo sant att bara en navigering till destination kan vara ingång, men om Sensus navigera kan jag även ha Waze igång som meddelar om olika hinder samt du kan också rapportera in hinder :-)

My18 V90 Carplay iPhone 5SE

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]