Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1390486
Precis hämtat ut en XC60 T8 2020, laddat den fullt hemma för första gången och mätaren i displayen visar 35km, pure 40km.. Är det detta som är max nu med det större batteriet? Vad har ni andra med liknande setup?
/Mvh Martin
Användarvisningsbild
av RmK
#1390624
Min V60 T8 visar alltid 40km. Har faktiskt aldrig testat Pure än. Kör mest i hybridläge. Laddar den via typ2 uttag.
av stegev
#1390631
Ska inte det uppgraderade batteriet klara 5 mil enl spec? Vet ju att spec är en sak och verkligheten något annat.
Men batteriet ska ju vara lite vassare nu.
Användarvisningsbild
av Paglar
#1390737
Vid fulladdat batteri visar min V60 T8 alltid 40km i hybridläge och 45km i pure. För skojs skull körde jag en liten förbrukningsrunda på landsväg och stadstrafik, rundan var inte helt platt utan innhöll en hel del backar ca 400 höjdmeter. Efter 56km var jag hemma igen och 2km kvar att köra på el. Så det går att nå angiven räckvidd vid försiktig körning.
#1390741
Om jag inte missminner mig tror jag att med gamla batteriet var det 38km och det nya 45.
Dock gjordes även lite ändringar i motorstyrningen, förutom större batteri, vilket tillsammans ger de 7km extra.
En kompis har pressat ur 55km på pure och långsam/lugn körning med sin v60 T8.

Nedan saxat från Volvo:
Eftersom det är svårt att förutse körsätt och andra faktorer som påverkar räckvidden vid eldrift har Volvo valt att använda ett startvärde för eDTE (Electric Distance To Empty) när bilen är fulladdad. Startvärdet anger en upp till-siffra istället för en prognos för eldriftens räckvidd.

Nedan saxat från Volvo:
En fulladdad V60/S60 T6/T8 som startar i Hybrid-läge visar ett eDTE-startvärde på upp till 40 km (24 miles). Väljer man istället Pure-mode, ökar eDTE med 5 km (3 miles). Startvärdet när bilen är fulladdad blir då upp till 45 km (27 miles).

En fulladdad XC90/XC60 som startar i Hybrid-läge visar ett eDTE-startvärde på upp till 35 km (21 miles). Väljer man istället Pure-mode, ökar eDTE med 5 km (3 miles). Startvärdet när bilen är fulladdad blir då upp till 40 km (24 miles).
#1390793
Har också en XC60 T8 2020 som är precis som din. Vid fulladdat så visar den 35km i hybrid läge och 40km i pure. Har gjort så sen den var ny. Känns lite sådär när dom kör ut att det ska vara UPP TILL 50km, men ja visst "upp till" är ju en safening.
#1390797
Kör V60 T6 och den visar alltid 45km i pure. Fast man kommer ju längre, 50km är mer en regel än undantag än så länge på 70-90 väg. Hämtade i slutet på Maj.
av stegev
#1391238
dotdeas skrev: ons 15 jul 2020, 15:01 Har också en XC60 T8 2020 som är precis som din. Vid fulladdat så visar den 35km i hybrid läge och 40km i pure. Har gjort så sen den var ny. Känns lite sådär när dom kör ut att det ska vara UPP TILL 50km, men ja visst "upp till" är ju en safening.
Hämtade ut min igår och ser nu att den visar 35 km vid fulladdat, något besviken så klart. Dock ska jag när tillfälle undersöka vad verklig sträcka blir.
Användarvisningsbild
av Bäckis
#1391590
När min XC60 T8 står i hybrid visar den 35 och i pure 40.
Dock stämmer inte detta med verkligheten.
Igår åkte jag nästan 3mil till en kompis på el, sedan tänkte jag köra ur batteriet och se om jag klarade 4 eller möjligen 5 mil på el.
Jag kom hem med 1km kvar. Total reslängd 5,8mil, snitthastighet 58km/h. Tycker jag är helt ok.
Användarvisningsbild
av sony
#1391952
Jag fick en s90 T8 som en mellanbil tills min xc60 T8 kommer levereras till mig. Igår stod det 47 km på den när den var laddad.

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..