Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s0924
#1390698
Hej,
Jag ska byta ac kompressor. Hur viktigt är det att byta torkfiltret samtidigt? Anledningen till min undran är att chassinumret på min s60 -06 är högre än de ca 450000 där torkfiltret tydligen får annan utformning och blir väldigt mycket dyrare. Samma gäller kompressorn. Är tacksam för tips o råd :-)
av Erik Å
#1390702
Har precis diskuterat frågan med verkstäder, de säger att torkfilter byter man bara om systemet har varit "öppet" en längre tid.
T.ex. om det varit tomt länge.. eller förstås om torkfiltret har rostat sönder ;-) Men ska man byta kompressor är det kanske läge.
Har du kollat hos trodo.se? "AC torkare" kallar de torkfilter av någon konstig anledning.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1390727
Det räcker egentligen med att systemet stått öppet i 15min för att mätta filtret så redan då är ju ett byte aktuellt på ett sätt att se det på.
Men, en anledningarna till att man vakuumsuger systemet innan fyllning är just för att få ut så mycket fukt det går ur systemet, så det är inte alltid nödvändigt att byta filtret.
Så om du öppnar systemet, byter kompressor och sedan stänger systemet igen och sedan vakuumsuger och fyller så ska du egentligen inte behöva byta ut det.
Men kolla gärna på filtret innan du börjar, ser det dåligt ut så kan det vara en idé att byta oavsett.
av Erik Å
#1390729
s0924 skrev: ons 15 jul 2020, 00:21 .. Kollade på trodo.se och där var priset halva skruvatpriset och en kvarts mekonomenpris!..
Räkna med att det tar nån vecka att få grejerna, de är inte supersnabba. Det där med "i lager i Sverige" är uppenbarligen inte alltid sant :-)
av s0924
#1390760
Erik Å skrev: ons 15 jul 2020, 08:06
s0924 skrev: ons 15 jul 2020, 00:21 .. Kollade på trodo.se och där var priset halva skruvatpriset och en kvarts mekonomenpris!..
Räkna med att det tar nån vecka att få grejerna, de är inte supersnabba. Det där med "i lager i Sverige" är uppenbarligen inte alltid sant :-)
Det är säkerligen så. Med tanke på hur många bildelshandlare med ”i lager i Sverige” det finns numera på nätet, så borde reservdelspriserna vara skyhöga eftersom det kostar att hålla lager. Men här kan man nog se en av förtjänsterna med den digitala tekniken som gör att vem som helst kan ansluta sig till ett nätverk av reservdelsproducenter och starta en firma och sälja prylar och låta kundens ordrar gå direkt till producenterna osv.
Användarvisningsbild
av drlecter
#1390838
Jag bytte kompressor på en v70 i helgen. Bytte även torkfiltret. Då kan man samtidigt fylla på olja i torkfiltret innan man sätter dit det. I mitt fall 150ml. Det var min enda möjlighet att fylla olja eftersom jag inte har någon injektor. Kompressorn (alanko) var inte fylld med olja vid leverans. Så kom ihåg att fylla olja. (Pag-olja).

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]