Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1389502
Min bil (ingen Volvo) hade inga stänkskydd bakåt vid fabriksleveransen,Bild 3/4 år sedan. Bara små blygsamma framför hjulen. Nu har jag låtit sätta på ordentliga (original) bakom alla 4 hjulen. I dag kom det några skyfall och man hörde mera vattensprut när man körde på den blöta vägbanan än tidigare utan stänkskydd. Det var alltså bitvis riktiga pölar på vägen.
Att stänkskydd gör nytta är liksom ingen tvekan, men är det någon som känner till om det finns någon statistik eller andra samlade uppgifter att t.ex "bilar med stänkskydd har färre eller lindrigare rostskador i karossplåten bakom hjulen"?
När EU befriade oss från tvånget att ha stänkskydd hade flera bilfabrikat samtidigt infört galvade karosser och andra rostskyddande åtgärder. Kan det ha haft någon inverkan?
stänkskydd.jpg
Add description
stänkskydd.jpg (341.3 KiB) Visad 20722 gånger
av rd350
#1390718
När 850 kom så tog Volvo snabbt fram förlängda stänkskydd fram för att föhindra stensprut på dörrarna. Stänkskydd gör en otrolig skillnad vad gäller rostskydd, dock har jag inte mer än egna erfarenheter (30 år som bilmek/plåtslagare) att hänvisa till. Lagkravet för stänkskydd försvan väll 86 nån gång?
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]