- tor 09 jul 2020, 22:31
#1389743
Nybliven ägare av en V50. Problemfri de första 40 milen, sedan tändes motorlampan. Jag har kontrollerat felkoder och där finns en återkommande P0171 "system too lean". Jag kan ta bort den men den återkommer snart.
Jag har loggat LTFT och STFT under olika varvtal, se bild. Jag får LTFT uppåt 23% vid tomgång men en stabil ca 4% vid högre varvtal.
Jag kan inte höra något luftljud.
Jag kan inte höra oljud i stil med när oljefällans membran är trasigt.
Jag har lyft på påfyllnadslock och sticka med motorn på tomgång. Det är lite sug men i min lekmannamening inte något onormalt. Om jag lyfter ur stickan så sticker STFT upp mot 30%.
Jag upplever att motorn går normalt. Färddatorn säger ingenting, endast CEL. ODB ger P0171.
B5244S4 (2.4i 125kw/170hp).
Kan en läckande slang från vevhusventilationen ge dessa symptom?
Kan man dra andra slutsatser av fuel trim-värdena?
Jag har loggat LTFT och STFT under olika varvtal, se bild. Jag får LTFT uppåt 23% vid tomgång men en stabil ca 4% vid högre varvtal.
Spoiler »
Vad jag kan förstå av det internet skriver om detta så är det vakuumläckage någonstans. Jag har hittills bara gjort en visuell kontroll av detta, ska undersöka med startgas när jag tar mig hem till farsans garage. Jag upptäckte att vevhusventilationsslangen var lindad med eltejp nästan hela vägen. En ny är beställd.Jag kan inte höra något luftljud.
Jag kan inte höra oljud i stil med när oljefällans membran är trasigt.
Jag har lyft på påfyllnadslock och sticka med motorn på tomgång. Det är lite sug men i min lekmannamening inte något onormalt. Om jag lyfter ur stickan så sticker STFT upp mot 30%.
Jag upplever att motorn går normalt. Färddatorn säger ingenting, endast CEL. ODB ger P0171.
B5244S4 (2.4i 125kw/170hp).
Kan en läckande slang från vevhusventilationen ge dessa symptom?
Kan man dra andra slutsatser av fuel trim-värdena?
Senast redigerad av 1 kareta, redigerad totalt 0 gånger.