Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1314642
Jag köpte häromveckan ett nytt lås till den gamle V70:n. Låset kostade 3300 kronor. Då passar samma nycklar som tidigare.
Byta var lätt att göra.
av y89marli
#1368990
Jag råkade ut för samma fel och hittade den här tråden. Jag lyckades fixa låset men jag hittade inte orsaken till varför det kärvade. Ville dela med mig av bilder som kan underlätta för andra som tänker öppna låset.
I stället för att använda fyra händer som det beskrivs i videon borrade jag fyra st hål 2.5 mm och skruvade i fyra st M3-skruvar för att pressa in låsringen.
Tändningslås_1.jpg
Tändningslås_1.jpg (108.75 KiB) Visad 369 gånger
Så här ser spåret som håller låsringen ut.
Tändningslås_2.jpg
Tändningslås_2.jpg (76.53 KiB) Visad 369 gånger
I stället för att återmontera plåtluckan gjorde jag ett nytt lock av plexiglas för att kunna se hur mekanismen beter sig. Jag borrade och gängade hål i låshusets gods för att få fast det. Jag fick justera undre rattaxelkåpan en aning för att få plats med skruvskallarna.
Tändningslås_3.jpg
Tändningslås_3.jpg (133 KiB) Visad 369 gånger
/m
av Andreas12
#1369122
Detta hände mig oxå.
Helt utan förvarning hade jag bara läge1.
Läste om en som bara kapa upp bottenplåten o plocka ut något som gått sönder o sen funka det..
Jag vred nyckeln med en näbbtång så det gick förbi spärren...
Sen blåste jag tryckluft o tryckte i lite krypolja.
Har fungerat i några månader nu men har lagt in näbbtången i bagaget om det skulle hända igen..
av kentuno
#1390615
Righthanddrive skrev: mån 06 maj 2019, 15:45 viewtopic.php?f=19&t=111696&p=920239&hilit=T

Detta var min lösning på problemet
hej kollat att bds verkstäder tar 1,440kronor för byte av tändlås i min v70,men bilen har ju kodade nycklar ?ingår det i priset ?någon som vet,kan nämna att fick bara i läge ett men efter en timme med 556 i låset kunde ja köra igen,sprutat in atf olja nu, gått en vecka verkar som låset skall funka ,tacksam för svar.
av sicnarf
#1390640
För 1440 kr får du inte ens ett nytt lås. Hur kan arbetet ingå då? Nycklar måste kodas också. Enkel fix är att skära i metallplåten med dremmel såg. Ta bort plasten under ratten och kolla under låset. Skär längs den metall biten så den trasiga plastbiten ramlar ner. finns en tråd här om detta. Har själv löst mitt problem så.
av kentuno
#1390674
ok tack för svar,volvo tar 5oookrför byte,just nu funkar låset perfekt,bds gav offert på 1440kr,skall kolla vad som ingår i priset,kanske åka till volvo och koda nycklar då vet man ju det blir dyrt,ringde assistance kåren,skit åkte på 1,231kr för killen hoppa in och vred om nyckel så den funka,ok allt kostar men tycker priset väl häftigt.
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]