Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Argaelektrikern
#1385289
Har en volvo xc70 -15 med d4 (5-cyl euro 5) som har rullat 10400 mil.

Har upptäckt ett svagt ringande missljud , svårt att säga varifrån det kommer men vill säga vänster ifram någonstans.

Uppstår när man rullar i 40-80 samt håller lite gas samt försvinner då man ger den lite mer gas.

Misstänker att det hörs bra utifrån då många kan vända sig om och titta mot bilen x)

Tack på förhand!
av Filippo76
#1385371
Svårt att bedöma utifrån din beskrivning, men sten mellan skiva och bromssköld.
Är det mera malande dovt ljud är det hjullager kanske.
av Kas006
#1385380
Volvos bromssköld har en utbuktning på sig som brukar vilja komma emot skivan efter några år när den kroknar i fästpunkterna. Spelade ingen roll hur jag bände och vred på skölden så kom ljudet tillbaka efter en stund. Tog bort skivan och såg direkt var den tagit i och slipade av den lite. Ljudet har inte kommit tillbaka. Kolla hjullagren annars. Ta bort hjulet och snurra på navet, det ska gå lätt och ljudlöst. Ha inte hjulet kvar på, då är det lätta att missa pga hävarmsefekten från hjulet.
av Argaelektrikern
#1390620
Kas006 skrev: mån 15 jun 2020, 16:32 Volvos bromssköld har en utbuktning på sig som brukar vilja komma emot skivan efter några år när den kroknar i fästpunkterna. Spelade ingen roll hur jag bände och vred på skölden så kom ljudet tillbaka efter en stund. Tog bort skivan och såg direkt var den tagit i och slipade av den lite. Ljudet har inte kommit tillbaka. Kolla hjullagren annars. Ta bort hjulet och snurra på navet, det ska gå lätt och ljudlöst. Ha inte hjulet kvar på, då är det lätta att missa pga hävarmsefekten från hjulet.

Kom ljudet och gick då? Lr va det konstant ? Tycker det är så konstigt att det kmr och går mellan 40-80 och med foten på gasen, släpper jag så försvinner det direkt. Borde inte ljudet höras om man släpper gasen om det vore hjullagret ? Är automat så har inte provat lägga i neutralen och bara rulla från 90 och neråt, tänkte testa det vid tillfälle.

Beskrev felet isamband med att jag boka tid hos volvo då sa dem att det var hjullagret direkt och en nota på över 5k. Men som jag skriver nu här sa jag även till dem. Då svara dem med att dem byter inte om det inte behövs 😅
av Erik Å
#1390625
Dåliga hjullager brukar låta mer i sväng åt det håll som gör att det dåliga lagret hamnar i ytterspåret. Men det finns säkert undantag :-)
av Xoonix
#1391818
Hej!
Jag har exakt samma problem! På en XC70, D4 AWD från 2015. Har bytt hjullager höger fram då det låter därifrån för mig, hjälpte inte. Har även bytt bromsklossar, det hjälpte inte heller.

Ljudet kommer som för dig i de hastigheterna och vid gaspådrag. Släpper jag gasen tvärt försvinner ljudet och även i högre hastigheter är det borta.

Har haft olika mekaniker som felsökt men ingen säger sig höra ljudet. Vilket jag finner otroligt. Ytterst tacksam om någon har en lösning!
av Argaelektrikern
#1392267
Xoonix skrev: tis 21 jul 2020, 17:08 Hej!
Jag har exakt samma problem! På en XC70, D4 AWD från 2015. Har bytt hjullager höger fram då det låter därifrån för mig, hjälpte inte. Har även bytt bromsklossar, det hjälpte inte heller.

Ljudet kommer som för dig i de hastigheterna och vid gaspådrag. Släpper jag gasen tvärt försvinner ljudet och även i högre hastigheter är det borta.

Har haft olika mekaniker som felsökt men ingen säger sig höra ljudet. Vilket jag finner otroligt. Ytterst tacksam om någon har en lösning!
"Kul" att man har någon med sig med liknande problem :-D har du automat? Jag upptäckte häromdagen att om jag höll gasen typ 25% och lät den arbeta sig uppåt i hastighet så vid varje uppväxling så hördes ljudet i början på varje växel. Nåt du kan prova om du också upplever.

Upplever du också att folk utifrån hör ljudet?

Min ska in på volvo nästa vecka, har inga större förhoppningar på att dem kan säga vad det är dock..
av Xoonix
#1394091
Inget jag tänkt på! Men ska naturligtvis undersöka :-)

Och jo, folk utifrån hör det! Jag tror jag har en film på det också någonstans!

Automat här med!

Har även ett annat problem som uppkommit ganska nyligt. Det är som om bilen tappar kraft ibland. När jag har farthållaren på exempelvis 110 och det kommer en uppförsbacke så orkar den inte hålla hastigheten utan den sjunker ned till 100 ungefär. Inget som händer varje gång men lite för ofta för att det ska kännas bra haha...

Har även hänt att när jag precis bromsat ned för att en annan bil ska svänga och så vi acceleration så är den så jävla klen så det är inte sant, för att sen komma igång.

Jag har testat att slå växeln i neutral. Ljudet försvinner inte. Så borde ju inte vara lådan i alla fall.

Hörs otroligt bra när jag rullar in mot korsningar och rondeller också, samma för dig?

Och vad sa verkstan? :nerd:
av OveVolvo
#1394575
@Argaelektrikern - nu vill jag inte skrämma upp dig. Jag hade ett missljud som var svårt att höra vart det kom ifrån, och kom och gick vid olika hastigheter. För mig var det slutväxeln som pajade... inte helt billigt och byta. Kolla oljorna i haldexen, vinkelväxel och slutväxel!
av Argaelektrikern
#1396277
OveVolvo skrev: mån 03 aug 2020, 22:23 @Argaelektrikern - nu vill jag inte skrämma upp dig. Jag hade ett missljud som var svårt att höra vart det kom ifrån, och kom och gick vid olika hastigheter. För mig var det slutväxeln som pajade... inte helt billigt och byta. Kolla oljorna i haldexen, vinkelväxel och slutväxel!
Inte fått kommit in på verkstaden än pga dåligt med folk, ska in den 21a, då ska han täta om vinkelväxeln iaf. Har garanti kvar på bilen så kmr intr kosta ett öre som tur är. Sen det där ljudet om det skulle komma därifrån slutväxeln så ingår det också i garantin jag har 😁 man får vara med och ligga på lite när dem ska kika på den bara, ska ju helt klart inte vara så iaf.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]