Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1390221
Jag har Dynaudio-stereon och har tyckt att ljudet varit väldigt dåligt ett tag. Jag lyssnar sällan på musik och har inte orkat felsöka.

Idag lokaliserade jag felkällan; det ges inget basljud annat än i dörren vänster bak (och i subben, såklart). Jag har haft av dörrpanelen på förardörr och höger bakdörr men hittar inga kabelbrott, urkopplade kontakter eller liknande. Samma sak vid förstärkaren i bagaget. Allt ser fint ut, vad jag förstår.
Huvudenheten har återställts och jag har testat många olika ljudinställningar.

Någon som har en tanke om hur jag ska gå vidare med felsökningen?
#1390257
Man kan testa högtalare genom att koppla ett 1.5V-batteri över anslutningarna om man inte har tillgång till ett universalinstrument. En klassisk metod för att kolla polariteten på högtalarna så att de blir kopplade i rätt fas..
Det ska ploppa till och man ser att konen hoppar ut en bit. Men skicka inte in spänning bakåt mot förstärkaren, dra ur minst ena sladden först. Och testa bara ett kort ögonblick så inte talspolen blir varm..
#1390392
Tack för bra tips.
Kommer man åt högtalaranslutningarna från högtalarelementets framsida eller måste man ta loss "dörrplåten", dvs den del som sitter bakom dörrpanelen och som håller rutan och låset osv?

Själva högtalarna är fästa med popnitar som får borras ut eller finns det nåt annat sätt att få loss dem? Jag tänkte ifall jag ska ta och flytta runt högtalarna mellan dörrarna för felsökningens skull?
Senast redigerad av 1 NotoriousOLW, redigerad totalt 0 gånger.
#1390505
I princip alla bashögtalare tillhörande Dynaudiosystemet är trasiga vid det här laget. Folk börja upptäcka problem med dom här redan när bilarna var 5 år gamla. Det är också därför dom lyser med sin frånvaro på bildelsbasen.

Med det sagt, om du avser att ersätta dina trasiga högtalare så kan jag eventuellt vara intresserad av att köpa dom trasiga.
#1390581
rosefors skrev:I princip alla bashögtalare tillhörande Dynaudiosystemet är trasiga vid det här laget. Folk börja upptäcka problem med dom här redan när bilarna var 5 år gamla. Det är också därför dom lyser med sin frånvaro på bildelsbasen.

Med det sagt, om du avser att ersätta dina trasiga högtalare så kan jag eventuellt vara intresserad av att köpa dom trasiga.
Oj, är det så illa! :(

Finns det någon generell ersättare som fungerar bra i bilarna - typ "plug'n'play" - eller måste man byta hela ljudsystemet?

Jag gissar att du är intresserad av mina trasiga för att du tänker laga dem? Du skulle inte vilja dela med dig av hur de kan lagas istället? :)
#1390619
Kan vara litz-trådarna som gått av eller släppt i lödningarna (litztråd = flätad flexibel koppartråd som går mellan kopplingsplinten och högtalarkonen). Är man händig med lödkolv och lim så kan det gå att byta eller laga dem
Det blir sällan avbrott i talspolen men den kan föralldel bli bränd eller rasa så den skrapar emot magnetsystemet.. I princip omöjlig att byta om man inte renoverar hela högtalaren :P
#1390701
NotoriousOLW skrev: tis 14 jul 2020, 14:41
Oj, är det så illa! :(

Finns det någon generell ersättare som fungerar bra i bilarna - typ "plug'n'play" - eller måste man byta hela ljudsystemet?

Jag gissar att du är intresserad av mina trasiga för att du tänker laga dem? Du skulle inte vilja dela med dig av hur de kan lagas istället? :)
Jag vet inte om det går att laga dom men jag vet att alla har problem med detta, inklusive mig själv. Även jag har läst om kopparflätorna mellan korg och kona men vad jag förstått så kan man inte komma åt detta utan att kapa eller smälta bort en del av upphägningen. Jag är ingen expert på området heller men jag har gjort en sådan lagning innan på en annan högtalare och sannolikheten är stor att lagningen blir temporär för det blir spänningar i kabeln om man inte ser till att byta ut den.

Samtidigt vet jag att high performance och premium sound på P2an (V70N) också har generella problem med bashögtalarna i dörrarna men där är det definitivt inte kabeln som är problemet utan talspolen som fastnat i magneten, förmodligen pga korrosion.

Hur som helst, kan va värt att lägga lite tid på att se vad som går att göra med några högtalare man kan offra, om jag får tag på några.

Nya kostar 2500 styck på volvo. Enklaste är att hitta några ersättningshögtalare med liknande resistans. Man behöver dock adaptrar, eller så rycker man vanliga högtalare på skroten.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]