Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1390610
Primus skrev:Vad använder Volvo idag? Kör man med Haldex (numera BorgWarner) i XC60? Är det officiellt vilken generation eller beteckning det är på systemet?
Tekniskt är det väl fortfarande Haldex gen 5 egentligen men programvaran är nog rätt uppdaterad vid det här laget.
av Primus
#1390623
Jo, tekniken har ju utvecklats enormt sedan Haldex 5 kom.
av V60ccsummum
#1390875
Körde tidigare passat med haldex 4. Minns när haldex 5 kom till årsmodell 13, jag å en kompis var å lånade en demobil xc70 för att testa å minns att den spann rejält fram innan den drog för fullt på bakhjulen. Jag har idag en 2016 V60cc med haldex 5 å kan inte säga att ja märker nån större skillnad mot haldex 4 på passaten så Volvo har gjort ett bra jobb med uppdatering av haldex, nästan så den driver mer än vad passaten gjorde. Minns att den nötte framhjulen mer än bak men min V60 vill nöta ganska lika runt om.
Användarvisningsbild
av Derank
#1390896
ja,mins vilket gnäll det var på många när gen 4 blev gen5 de skulle minsann aldrig någonsin köpa en bil med gen 5, den var ju bara såååååå långsam och trafikfarlig och man satt fast och det var det ena med det andra...idag kör många av dom gen 5 och är supernöjda.....så kan det gå.
av Primus
#1390933
Jag törs inte säga vare sig bu eller bä kring hur mycket som var seriöst och hur hur mycket som var gnäll eller bara olika upplevelser skilda från verkligheten. Men det var i alla fall fart i de trådarna.. ;-)

Sedan är det väl så att man utvecklat gen 5 via teknik så det nu lever upp till det man då önskade sig/krävde. So inte big end blev det ju bra för alla.. :-) Kanske dock inte för de som då var missnöjda med sina nyinköpta bilar.
Användarvisningsbild
av EjS
#1391371
Den där gigantiska diskussionen var egentligen:
1. Färre lammeller i haldexen, mindre oljamängd och sämre filter gav sämre hållbarhet.
2. Ersättning av hydraulisk akkumulator (pre-torque) med elektrisk koppling gav sämre prestanda i fall där greppet förlorades snabbt.

Sedan hände en mängd uppdateringer i mjukvaru och tydligen har man fått till bättre kalibrering som funkar för alla.

Redan när jag jobbade på Volvo för länge sedan pågick diskussionen om hur mjukvaru kan ersätta hardvaru. Det kan fungera till en viss gräns och haldexen är ett bra exempel på hur man kan vinstmaksimera. Att det är sämre prylar som dock endast ett fåtal kan känna tvivlar jag dock inte på och antalet usb uttag är också viktigare för kund.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av Primus
#1391453
Vid tiden för introduktionen av Haldex gen 5 var det ju några som verkligen var galet missnöjda. @B20 tror jag han hette som var mest irriterad. Är han kvar här? Men redan på den tiden var det säkert bra en bråkdel av en procent som märkte något. Och vanligast bland dem var väl när man skulle ta upp båten?

Hur som helst tyder ju allt på att att man fått till det betydligt bättre. Dels skriver ju Volvo att det finns en aktivering vid start(hur mycket som helst kan ju inte ens ett bilföretag ljuga... Nämn inte dieselgate.. :x ), dels så vittnar ju forummedlemmar om en annan funktion idag och sist men inte minst gjorde Teknikens Värld en test i vintras som jag hittade idag som visar på bra funktion.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1391717
Visst finns det funktionella skillnader i mitten diffen/kopplingen hos de olika tillverkarna men främst är det utifrån det beteende man vill vagnen ska ha (över/understyrd tex).

Ur framkomlighetsperspektiv (från stillastående eller i låg fart) är skillnaderna mycket små, någon är bättre vid vissa förutsättningar och någon vid andra.

Däremot skiljer det mer i flyttandet av kraft mellan höger/vänster hjul på resp Axel. Här märks det stora skillnader i tester med rullar under hjulen. Volvo gör inte bort sig helt men är inte heller bäst, vad jag lyckats snappa upp iaf.

Tycker den uppgraderade gen 5 i funkar bra i både V90 och XC90 efter ca 10000 mil. Det är väldigt sällan, snudd på aldrig, jag upplever hjulspinn fram utan driv bak. De går stabilt (speciellt XC90) på vinterväg med dåliga förutsättningar.
Hade dock gärna sett snabbare och bättre ordning på sidokrafterna vid start och låg fart. Det kan bli lite diagonalspinn ibland.
Användarvisningsbild
av EjS
#1391904
Haldexprincipen är inte dålig då den fungerar som en centerlås samtidigt (fram och bak axel roterar lika snabbt). Om man då har bra koll på hur vänster och höger hjul rör sig med traction control blir det riktigt bra.
När jag hade XC70 med gen4 åkte jag mycket på strand och fastnade aldrig. Sand är svårt för att du gräver ner dig om du spinnar. Det var roligt att åka ut till alla unimogs och 6x6 på Römö strand med en liten Volvo.
Idag har jag mekanisk spärr på bakaxeln men bara rwd. Det går präcist att ta sig runt på stranden fast min fwd åker fast direkt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)