Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1390190
Jag håller med Erik Å ang att kolla bakljusen på bilen ned glödlampor etc. Jag hade ett liknande problem på en tidigare bil där höger bakljus helt oförklarligt slocknat. Detsamma på husvagnen när jag kopplat på denna. En bekant som är bilelektriker konstaterade att bakljuset på bilen inte fick någon ström, trots att säkring, ev relä och glödlampan var ok. så han drog en kabel till vänster bakljus till strömförsörjning och då fungerade både bilens och husvagnens baklyse. Var ju inte exakt samma fel som på hästtransporten, men kanske kan vara till någon hjälp.
#1390370
I det här fallet är det en helt annan sak, eftersom utgången till dragkrokens kontaktdon kommer via TRM (TRailer Module), som är elektriskt helt separat från bakljuset på bilen.

Ja, under förutsättning att det är korrekt installerat i bilen, inte med något slags fulkoppling. Om det är det, då kan allting hända.
#1390449
Erik Å skrev:Det skulle faktiskt kunna vara så att elektroniken i bilen tycker att det går för mycket ström ut till släpet och stänger av. Felmeddelandet tyder ju faktiskt på det. Har du tittat inne i lyktorna att det inte är smuts och korrosion som gör att det blir överledning mellan kontaktblecken i lamphållarna? Titta i alla de lyktorna som slocknar, positionsljus fram och höger bak.. Du kan ju prova att ta ur dessa glödlampor ur hållarna och sätta tillbaka dem en efter en. Eller rentav växla plats på vänster och höger sida. Skulle faktiskt kunna vara fel på en glödlampa så den drar mer ström är förväntat eller kanske ger kortslutning när det skumpar lite..
Vissa glödlampor med kombinerat bakljus / bromsljus går att sätta fel väg i hållaren så att 21W bromsljus lyser när det ska vara 5W bakljus. Finns flera varianter av lamporna med olika placering av styrpiggarna, en del är osymmetriska så man inte ska kunna vända dem fel..

Undrar om inte den blå sladden ska sitta på stiftet under den bruna sladden? Så att alla fyra sladdarna på vänstra sidan av plinten möter en sladd på högra sidan..
Jag är lite inne på det som du skrev överst - att släpet ger ifrån sig för lite ström och att bilen då tycker att här är det minsann trasigt! Jag har öppnat alla lyktor och kollat - inga konstigheter, ingen fukt eller smuts eller något sånt utan det var förvånansvärt fint där inne. Jag har själv bara ägt släpet i 1,5 år så föregående ägare verkar ha varit noggrann.

Jag ska undersöka närmare ang den blå sladden till helgen och prova stoppa in den med. När jag gick över alla lamporna så insåg jag att jag har ju två lampor som sitter på sidan av släpet och den på höger sida kan vara ett av problemen eftersom den föll isär när jag plockade ut den ur sitt fäste. Så ska byta den med och sen prova igen då jag kopplat in den blå sladden. Återkommer med resultat!
Taxen47 skrev:Detta är standardschema till släp.
https://valeryd.se/fragor-svar/underhal ... ngsschema/

Tack så mycket! :)
apersson850 skrev:I det här fallet är det en helt annan sak, eftersom utgången till dragkrokens kontaktdon kommer via TRM (TRailer Module), som är elektriskt helt separat från bakljuset på bilen.

Ja, under förutsättning att det är korrekt installerat i bilen, inte med något slags fulkoppling. Om det är det, då kan allting hända.
Det är installerat då bilen tillverkades och det går att köra andra släp med bilen utan samma fel. Körde ett annat hästsläp i söndags (eftersom mitt inte funkar) utan problem i 4,5 timme. Så problemet ligger någonstans i mitt släp.

Tack för alla svar!
#1390591
Vill minnas att bilarna känner av om det är orimlig förbrukning på släpet (även i bilen) och stänger en krets. Dvs förbrukar för mycket ström. Ungefär som att en säkring går men att bilen själv sköter det. Sen har det funnits motsvarande problem med lite halvgamla bilar och släp där bilen känner att det går åt för lite ström och då stänger ner en krets. Vissa som bytte till led-lampor i släpen fick det inte att fungera då det förbrukade för lite. Då blev lösningen att montera en vanlig lampa någonstans så bilen förstod att kretsen skulle tändas.
#1390598
Men i Volvo är matningen till höger och vänster sida hopkopplade. Så blir det nedstängning från bilen ska det hända på båda sidorna samtidigt.
Från och med 2013 införde Volvo en TRM som korrekt klarade av LED-lampor också. Den TRM går att montera i äldre bilar, så det är den andra lösningen. Jag har läst någonstans att de tidigare TRM, som jag har i min 2012, kräver en förbrukning på minst 10 W för att anse att det finns ett släp anslutet.
#1390668
Mig veterligt har man per automatik den nya TRM om den sitter i en årsmodell 2013 eller nyare. Den som vill lyfta på lagerna av golv i bagaget kan kontrollera monteringen. Den gamla monterades på plåtgolvet fram mot baksätet, den nyare under det fasta golvet till vänster.
Jag blev tungen till att skaffa en nyare husvagn i slutet på 2018, men den visade sig fortfarande ha glödljus, så jag klarar mig med min gamla TRM än så länge.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]