Erik Å skrev:Det skulle faktiskt kunna vara så att elektroniken i bilen tycker att det går för mycket ström ut till släpet och stänger av. Felmeddelandet tyder ju faktiskt på det. Har du tittat inne i lyktorna att det inte är smuts och korrosion som gör att det blir överledning mellan kontaktblecken i lamphållarna? Titta i alla de lyktorna som slocknar, positionsljus fram och höger bak.. Du kan ju prova att ta ur dessa glödlampor ur hållarna och sätta tillbaka dem en efter en. Eller rentav växla plats på vänster och höger sida. Skulle faktiskt kunna vara fel på en glödlampa så den drar mer ström är förväntat eller kanske ger kortslutning när det skumpar lite..
Vissa glödlampor med kombinerat bakljus / bromsljus går att sätta fel väg i hållaren så att 21W bromsljus lyser när det ska vara 5W bakljus. Finns flera varianter av lamporna med olika placering av styrpiggarna, en del är osymmetriska så man inte ska kunna vända dem fel..
Undrar om inte den blå sladden ska sitta på stiftet under den bruna sladden? Så att alla fyra sladdarna på vänstra sidan av plinten möter en sladd på högra sidan..
Jag är lite inne på det som du skrev överst - att släpet ger ifrån sig för lite ström och att bilen då tycker att här är det minsann trasigt! Jag har öppnat alla lyktor och kollat - inga konstigheter, ingen fukt eller smuts eller något sånt utan det var förvånansvärt fint där inne. Jag har själv bara ägt släpet i 1,5 år så föregående ägare verkar ha varit noggrann.
Jag ska undersöka närmare ang den blå sladden till helgen och prova stoppa in den med. När jag gick över alla lamporna så insåg jag att jag har ju två lampor som sitter på sidan av släpet och den på höger sida kan vara ett av problemen eftersom den föll isär när jag plockade ut den ur sitt fäste. Så ska byta den med och sen prova igen då jag kopplat in den blå sladden. Återkommer med resultat!
Taxen47 skrev:Detta är standardschema till släp.
https://valeryd.se/fragor-svar/underhal ... ngsschema/
Tack så mycket! :)
apersson850 skrev:I det här fallet är det en helt annan sak, eftersom utgången till dragkrokens kontaktdon kommer via TRM (TRailer Module), som är elektriskt helt separat från bakljuset på bilen.
Ja, under förutsättning att det är korrekt installerat i bilen, inte med något slags fulkoppling. Om det är det, då kan allting hända.
Det är installerat då bilen tillverkades och det går att köra andra släp med bilen utan samma fel. Körde ett annat hästsläp i söndags (eftersom mitt inte funkar) utan problem i 4,5 timme. Så problemet ligger någonstans i mitt släp.
Tack för alla svar!