Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kennethkk66
#1389695
Jag köpte mig en v70 - 00 som jag ska göra i ordning till min dotter.
Men jag har ett problem. Så fort jag sticker i kontakten till kupefläkten så startar den fast jag har nyckel i fickan. Är det relät eller fläktmotståndet som har gått sönder.
Jag har letat efter dom men hittar inte dom.
Är det någon som har något förslag.
Mvh Kenneth
av MickeM
#1389707
Brukar vara effektsteget när det händer.
Dvs det du antagligen kallar fläktmotståndet.
av jeg46
#1389742
Tror du måste ta bort handskfacket för att få ut effektsteget är ganska trångt
av Erik Å
#1389748
Pratar vi V70 mk 1? Buslätt :-) Trångt, ingalunda!
Öppna luckan till handskfacket, ta bort 6 st skruvar runt kanten och lirka ut plastbaljan. Ta bort de två skruvarna i nederkant av hålet som håller knäpanelen och släpp ner den, ta sen loss kontakten till lampan på den..
Effektsteget sitter med en enda skruv i överkanten. Hade loss mitt häromdagen för att göra visuell inspektion av evaporatorn..
Lite konstigt bara, fläkten borde väl inte kunna gå om inte huvudreläet har dragit och det gör det inte med nyckeln ur. Har inte kollat i schemorna iofs :P
IMG_20200706_180519_DxO_PL_1920_mark.jpg
IMG_20200706_180519_DxO_PL_1920_mark.jpg (157 KiB) Visad 1163 gånger
IMG_20200706_174616_DxO_PL_1920_mark.jpg
IMG_20200706_174616_DxO_PL_1920_mark.jpg (152.62 KiB) Visad 1163 gånger
av Kennethkk66
#1389776
Det kan inte vara så att huvudrelät har bränt. Så det blir ström hela tiden.
Men vart är det monterat.
av Kennethkk66
#1389887
Är detta fläktmotståndet. Tar jag och mäter på varje stift som går till kupefläkten så piper mätaren.
Bilagor
IMG_20200710_182958.jpg
IMG_20200710_182958.jpg (938.21 KiB) Visad 1109 gånger
IMG_20200710_182947.jpg
IMG_20200710_182947.jpg (563.42 KiB) Visad 1109 gånger
av volvoc70cab
#1394477
Tack Erik Å for din fina beskrivning med bilder. I mitt falla var det Fet transistorn som var defekt. Den styrs av fyrkantspulser. Var mycket enklare att demontera än vad som fanns i min Värld. Det som var KRÅNGLIGAST var att sätta tillbaka knäpanelen.
av thronborg
#1425319
Hej alla.
Det förekommer olika typer av styrningar på kupefläkten. Tidigare modeller hade ett stort motstånd som kopplades in för att minska varvtalet på fläkten. Genom att koppla in motståndet så kunde man "elda" bort en del av strömmen till motorn så den gick långssammare. Nyare bilar har istället något som heter PWM (Pulsbreddsmodulering. Inte så kondstigt som det låter. Man har en 12V puls med en fast hög frekvens, det enda som ändras är tiden som pulsen är positiv (+12V), dvs, tiden då pulsen är 12V i förhållande till tiden den är 0V.

Enkelt beskrivet så kan man säg att om pulsen äe +12V i 1 ms (millisekund) och 0V i 90ms så går fläkten med 10% effekt. Är däremot pulsen +12V i 80ms och låg i 20ms går fläkten på 80%, alltså nästan full hastighet.

Med vänlig hälsning,
Ole
Bilagor
Screenshot 2021-01-24 at 07.29.14.png
Screenshot 2021-01-24 at 07.29.14.png (121.14 KiB) Visad 599 gånger

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]