NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av projectoftheday
#1390510
Jag har ett skumt start fel. När jag vrider start nyckeln går start motorn 3-4 varv sedan släpper solenoiden. Om jag håller kvar nyckeln i läge tre så stannar den några sec och sedan går startmoton igång igen 3-4 varv. Och så fortsätter den tills jag släpper nyckeln.
Har testat startmoton genom att dra plus direkt till styrkontakten på den och då går startmoton som den skall.
Får inte några felkoder.... :mad: Nu sliter jag mitt gråa hår....
av dieselputte
#1390555
Låter som styrningen till solenoiden har kontaktproblem. Finns ett relä i säkringsboxen under motorhuven, det heter R14 (som skall aktivera solenoiden) , prova växla det med ett identiskt relä som sitter i samma box. Passa även på att se över alla kontakter i den boxen, kan vara ärj i dessa, rengör med oxide clean och en liten borste.
av projectoftheday
#1390570
Tyvärr hjälpte inte detta heller :-( . Glömde även skriva att det är en V50 D5 -09.
Tog relät från min C70 D5 då i princip allt är samma så bra att man kan flytta delar och testa :)
Körde även rengöring på alla kontakter.
Så jätteskumt fel.... Men som du gissar är det nog kontaktproblem någon stans....
av dieselputte
#1390677
projectoftheday skrev:Fått tips om att det kan vara vevaxellägesgivare som spökar. Så skall köpa en ny i morgon.
Ja, inte omöjligt att den loggar rotation och blockar startmotorn så man inte kör sönder den i onödan. (Som tvättmaskiner , tachometer givaren ger upp brukar trumman stanna efter ett varv)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]