Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1390414
Efter snabbt jobbyte står jag snart utan bil, har tagit ett nytt jobb utan förmånsbil. Alltså måste jag hastigt och lustigt och med visst tempo köpa en ny bil. Efter lite letande föll ögonen på XC40, även om den från början inte fanns med på listan då jag tänkte att den var för luten. Men efter lite funderande kom vi i familjen fram till att det räcker nog med en XC40 i storlek.

Idag åkte vi till lokala Volvohandlaren för att kolla lite närmare på XC40, fin bil. Men så satte jag mig i en XC60 och insåg att den förarplatsen är som byggd för mig. Stolen, körställningen och känslan var otroligt bra. Ropade till mig en säljare och erkände att jag har inte kollat alls på XC60, kan du rekommendera en modell? Han gav mig eb offert på en B5 AWD Bensin Momentum Advanced Edt. Motorn är en mildhybrid.
Jag la sedan till några saker innan offerten kom i min hand.
- Förarstöd
- Navi Pro
- Parkeringssupport
- Mörktonade rutor
I offerten är även Interiörpaket kupé och lastrum gummi/plasttillagt. Vet inte vad det är.

Några frågor.
- Hur är denna motor? Finns få tester som är tillgängliga på nätet.
- Någon utrustning ni tycker man absolut inte ska missa? Själv funderar jag på akustikrutor om det finns. Någon som har erfarenhet av dem?
av ansjo
#1390503
Nu har jag ingen B5 bensin själv, men de i min närhet som har/haft T5 som den hette utan mildhybrid var lite besvikna på bensinförbrukningen.
av Primus
#1390527
Det där stämmer nog tyvärr. Jag tycker alla tester jag läst indikerar hög förbrukning. Mildhybrid är väl mer för att klara officiella körcyklar bättre, än en seriös sänkning av förbrukningen. Nu kör jag mest i Stockholm och där kan väl kanske mildhybrid vara som bäst.
av Lövet
#1390533
5-6cl/mil är en realistisk förväntning på vad en mildhybrid drar ner förbrukningen i en gynnsam körcykel. Dvs kör man mycket konstant fart blir det mindre besparing.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]