Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1390487
Då jag tittar på XC60 AWD är jag lite nyfiken på hur ni upplever fyrhjulsdriften. Är den bra? Går den in snabbt eller måste framhjulen spinna tydligt för att bakhjulen ska aktiveras?
av ansjo
#1390501
Jag är väldigt nöjd med min, kör även en hel del i skogarna under året utan problem. Offroadläget funkar klockrent om det känns lite besvärligare än vanligt, på landsväg är det bara att gasa på...Jag har inte märkt något direkt släpp även vid gaspådrag från stillastående och svänger samtidigt, tex när man kör ut från en sidoväg.
av Primus
#1390512
Det låter bra. På Volvos hemsida står "Vid stillastående är fyrhjulsdrift alltid inkopplad som en förberedelse för maximal dragkraft under accelerationen". Det låter perfekt. Volvo(och Haldex) försämrade ju fyrhjulsdriften vid någon generationsuppgradering av Haldex för ganska länge sedan. Helt plötsligt krävdes ju en del spinn för att aktivera bakhjulen. Finns en mycket bra tråd om det här någonstans(V70). Sedan dess har jag inte tittat åt Volvos AWD. Men strålande om det nu är så som du beskriver och som det står på Volvos hemsida.
av kantarell
#1390524
Har en XC60 -19 D4 AWD aut R-Design och är helt nöjd med fyrhjulsdriften särskilt efter Polestar-uppgraderingen vilken ändrade Dynamic-läget till att reducera antispinn och skicka över mer av kraften till bakhjulen vilket gör att man på lämpligt snöföre kan sladda omkring som i en gammal Amazon. En skojig extragrej för oss som gillar att åka lite brett där vägarna och trafiken så tillåter.
av Lövet
#1390537
Primus skrev:Det låter bra. På Volvos hemsida står "Vid stillastående är fyrhjulsdrift alltid inkopplad som en förberedelse för maximal dragkraft under accelerationen". Det låter perfekt. Volvo(och Haldex) försämrade ju fyrhjulsdriften vid någon generationsuppgradering av Haldex för ganska länge sedan. Helt plötsligt krävdes ju en del spinn för att aktivera bakhjulen. Finns en mycket bra tråd om det här någonstans(V70). Sedan dess har jag inte tittat åt Volvos AWD. Men strålande om det nu är så som du beskriver och som det står på Volvos hemsida.
Mycket snack runt detta men jag vill påstå att det är en forumanka. Numera är fyrhjulsdriften aktiverad redan när bilen antar att det kommer spinna (låg fart, stora rattutslag osv) så problemet är exceptionellt litet. Jag har haft både "äkta" fyrhjulsdrift (Subaru Outback) och Haldex 5 (Passat) och kan enkelt konstatera att på allmän väg märker man ingen skillnad. Har numera en Audi Quattro och skillnaden mot Passaten märks mer genom att automatlådan är smidigare på Audin, dvs man smyger iväg försiktigare. Det är en större skillnad än skillnaderna i fyrhjulsdrift för greppet.
av Primus
#1390546
Jag följde diskussionen här på forumet och om det var en Anka eller inte vet jag inte, men det blev ju ganska klarlagt att Haldex ändrade något mellan två årsmodeller som var negativt. Lite som du sedan skriver själv, "Numera är fyrhjulsdriften aktiverad redan när bilen antar att det kommer spinna". Det är väl det där numera som är det kritiska. Under en period var inte systemet sådant och elektroniken var inte utvecklad. Jag är dock glad att systemet idag är snabb på ingrepp. Jag tillhör de som tycker AWD är otroligt bra även om jag mest kör i Stockholm.
av kantarell
#1390561
"Forumankan" föddes väl när man gick från generation 4 till 5. Ankan växte sig allt större och fetare med hur många inlägg som helst med bl a mer eller mindre avancerade hemmatester av skillnaden mellan gen 5 och 4. Trots att en del idogt, rätt eller fel, hävdade en stor försämring vid övergången till 5:an så tolkar jag själv att den stora massan inte märker någon skillnad alls mellan 4:an och 5:an under normala förhållanden. I extrema situationer har man ju dessutom offroad-läget att ta till.
av Malmstroem
#1390574
Jag har haft generation 4 och har nu generation 5 av Haldex (numera BorgWarner). På den körning jag har märker jag ingen skillnad.

Här beror det rätt mycket på vilka förväntningar du har. Kör du mest på vägar så räcker Haldex-typ av fyrhjulsdrift till för i princip alla. Om du verkligen ska ut i terrängen fungerar det inte lika bra.

Då vill i alla fall jag ha låsbar mellandifferential och låsbar bakdifferential. Det är inte många personbilar som har det, utan du får skaffa dig någon typ av LandCruiser eller liknande. Med låsta diffar, rejäl markfrigång, anpassade däck -- då tar du dig fram riktigt bra i terrängen.

En XC60 tar sig fram bra nog för var du troligen kommer att köra med den -- men det är ingen terrängbil.
av kantarell
#1390587
Håller helt med Malmstroem. Även jag har haft både gen 4 och 5 i två st XC70 och kört dom tillsammans ca 40 000 mil. Nu har jag kört XC60 -19 ca 5 000 mil på drygt ett år och både XC70 och XC60 gör jobbet mycket bra. Den stora skillnaden ligger för min del i XC60:s moderna stuk och högre sitthöjd samt att jag tycker den ser väldigt bra ut. Särskilt nöjd med den Bursting Blue färgen.
av Primus
#1390599
Min poäng handlar inte så mycket om oro för hur det ska fungera i praktiken för mig med min beställda XC60, även om man såklart vill att det ska vara så bra som möjligt. Min poäng eller intresse är snarare att mer precist veta hur det fungerar, i teorin och i praktiken.

Den eventuella ankan här på forumet om Haldex 5 ledde väl ändå fram till att man kunde konstatera att det var en längre tid alt. mer spinn som krävdes innan bakhjulen aktiverades? Det är säkert bare ett fåtal kunder som överhuvudtaget skulle notera den skillnaden. Och utanför nördforum som detta har jag aldrig läst om det.

Vad gäller nuvarande system så verkar de ju ha ett mer omedelbart ingrepp. Alltså mer likt Haldex 4 än 5? Sedan kan ju lösningen vara betydligt mer elektronisk idag jämfört med när Haldex gen 5 presenterades. Vad använder Volvo idag? Kör man med Haldex (numera BorgWarner) i XC60? Är det officiellt vilken generation eller beteckning det är på systemet?

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen