- mån 13 jul 2020, 17:40
#1390404
Hej! Ny på detta forum med tillhörande ringa kunskaper om bilar överlag ber jag om lite hjälp. Nyligen köpt en XC70 av 2015 års modell vilken har rullat 10 000 mil. Bilen återkallades av Volvo på grund av något fel med en pump som sedermera ränderade i ett större ingrepp där både kamrem, delar av toppen (packningar osv), kylarvätska m.m bytts, allting på Bilia.
Nu till problemet: När man kört ett tag och senare startar bilen igen så har det hänt att bilen indikerar på att nivån av kylarvätskan är låg, och mycket riktigt så syns det att nivån är under minimum när man öppnar motorhuven och kollar på kylarvätskan. Dock räcker det med att man skruvar upp locket till behållaren så stiger vätskan direkt upp till max igen. Bilen har inte rullat mer än ca 100 mil sedan reparationen, pratade med Bilia och de uppgav att det kan ha bildats luftfickor eller liknande.
Vad har ni för erfarenheter, tips och råd gällande detta? Det har inte läckt någonting under bilen eller liknande och i och med att nivån stiger upp till max igen så fort man skruvar upp locket till behållaren så känns det som att det har något med trycket att göra?
All input är välkommen. Tack!
Nu till problemet: När man kört ett tag och senare startar bilen igen så har det hänt att bilen indikerar på att nivån av kylarvätskan är låg, och mycket riktigt så syns det att nivån är under minimum när man öppnar motorhuven och kollar på kylarvätskan. Dock räcker det med att man skruvar upp locket till behållaren så stiger vätskan direkt upp till max igen. Bilen har inte rullat mer än ca 100 mil sedan reparationen, pratade med Bilia och de uppgav att det kan ha bildats luftfickor eller liknande.
Vad har ni för erfarenheter, tips och råd gällande detta? Det har inte läckt någonting under bilen eller liknande och i och med att nivån stiger upp till max igen så fort man skruvar upp locket till behållaren så känns det som att det har något med trycket att göra?
All input är välkommen. Tack!