Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CEC
#1390404
Hej! Ny på detta forum med tillhörande ringa kunskaper om bilar överlag ber jag om lite hjälp. Nyligen köpt en XC70 av 2015 års modell vilken har rullat 10 000 mil. Bilen återkallades av Volvo på grund av något fel med en pump som sedermera ränderade i ett större ingrepp där både kamrem, delar av toppen (packningar osv), kylarvätska m.m bytts, allting på Bilia.

Nu till problemet: När man kört ett tag och senare startar bilen igen så har det hänt att bilen indikerar på att nivån av kylarvätskan är låg, och mycket riktigt så syns det att nivån är under minimum när man öppnar motorhuven och kollar på kylarvätskan. Dock räcker det med att man skruvar upp locket till behållaren så stiger vätskan direkt upp till max igen. Bilen har inte rullat mer än ca 100 mil sedan reparationen, pratade med Bilia och de uppgav att det kan ha bildats luftfickor eller liknande.

Vad har ni för erfarenheter, tips och råd gällande detta? Det har inte läckt någonting under bilen eller liknande och i och med att nivån stiger upp till max igen så fort man skruvar upp locket till behållaren så känns det som att det har något med trycket att göra?

All input är välkommen. Tack!
#1390408
Är det en FWD gissar jag på att det är EGR-kyl och EGR-ventilen som behöver bytas...
av CEC
#1390413
fjohan82 skrev:Är det en FWD gissar jag på att det är EGR-kyl och EGR-ventilen som behöver bytas...
Tack för svar! Vad innebär detta? Läste på lite och jag får inga indikationer om överhettning eller liknande i motorn..
#1390489
Luftficka i kylsystemet
Har upplevt precis samma efter byte av kamrem. Lämnade bilen för felsökning där de trycksatte kylsystemet. Då verkar det som luften ” lossnade” . Det bubblade till ur expansionkärlet. Funkar sen dess.

Innan jag lämnade bytte jag lock på Exp kärlet.
av daekol
#1390493
Nu skriver du inte om det är en AWD eller FWD, men om det är en AWD så är det ju "gamla" motorn. Dvs den 5cyl. Jag fick bytt termostaten på min för ca 1,5 år sedan, jag verkar fortfarande ha problem med luft i kylsystemet. När man har kört bilen något hårdare och sen t.ex svänger av motorvägen på en avfart med en ordentlig kurva så kan bilen indikera på att kylvätskan är låg. När man sen kollar så är det lite lågt och när man öppnar kärlet så åker nivån upp till max igen. Detta är ingenting som jag blir av med och kan inte påstå att det stör mig särskilt mycket heller.
av CEC
#1390522
leinad82 skrev: tis 14 jul 2020, 01:07 Luftficka i kylsystemet
Har upplevt precis samma efter byte av kamrem. Lämnade bilen för felsökning där de trycksatte kylsystemet. Då verkar det som luften ” lossnade” . Det bubblade till ur expansionkärlet. Funkar sen dess.

Innan jag lämnade bytte jag lock på Exp kärlet.
Tack för svar! Lite ditåt mina misstankar går också.
av CEC
#1390523
daekol skrev:Nu skriver du inte om det är en AWD eller FWD, men om det är en AWD så är det ju "gamla" motorn. Dvs den 5cyl. Jag fick bytt termostaten på min för ca 1,5 år sedan, jag verkar fortfarande ha problem med luft i kylsystemet. När man har kört bilen något hårdare och sen t.ex svänger av motorvägen på en avfart med en ordentlig kurva så kan bilen indikera på att kylvätskan är låg. När man sen kollar så är det lite lågt och när man öppnar kärlet så åker nivån upp till max igen. Detta är ingenting som jag blir av med och kan inte påstå att det stör mig särskilt mycket heller.
Nybörjarmiss. Det är en FWD ;-)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]