Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1389803
Korrekt, skit på stången sabbar snabbt dämparna, precis som trasiga styrledsdamasker kan sabba styrväxlar.
Glidytan(stången) ska vara jämn, ren och fin. Inga ojämnheter eller liknande.

Att hålla stången 100% felfri är dock rätt omöjligt även rätt monterad. Det blir nästan alltid rost utanför dämparens normala arbetsverkan med åren.
Det är bl.a. därför man ofta står där med läckande dämpare om man sänker en gammal bil utan att byta dämparna. Dämparna måste ju då jobba i ett läge dom aldrig gjort förut, ett läge där rost och skit har frodats över åren, och vips så har man skrotade packningar trots att dämparna hade haft flera år kvar i livet om dom fått arbeta på samma höjd som innan.
Den risken finns givetvis också om man nästan uteslutande kör "normalt" i X antal år, för att sedan plötsligt börja lasta väldigt(eller alldeles för) tungt. Det vill jag dock påstå är ofrånkomligt och inte mycket att göra åt.

Jag skulle iaf absolut "göra om göra rätt" och sätta dom som dom ska direkt, allt för att öka livslängden :) Dämpare är ju inte direkt gratis ändå(eller mja, standard-dämpare kostar väl inte så mycket, men gula bilstein ligger rätt högt i pris).
#1390353
Jag har funderat lite mer på det där med damask - det känns som risken är för stor att den ska nötas sönder mot fjädern (eller till och med klämmas i den?) då det är mycket trångt där den sitter inuti fjädern och placerad inte i mitten utan förskjuten.

Om man kör utan damask (eller med trasig damask) så gör man väl ändå något dumt? Min magkänsla säger mig att jag bör försöka få dämparen åt andra hållet ändå - men vill gärna ha nån expertis/argument för det.

Bild
#1390354
Lucif3r skrev:Korrekt, skit på stången sabbar snabbt dämparna, precis som trasiga styrledsdamasker kan sabba styrväxlar.
Glidytan(stången) ska vara jämn, ren och fin. Inga ojämnheter eller liknande.

Att hålla stången 100% felfri är dock rätt omöjligt även rätt monterad. Det blir nästan alltid rost utanför dämparens normala arbetsverkan med åren.
Det är bl.a. därför man ofta står där med läckande dämpare om man sänker en gammal bil utan att byta dämparna. Dämparna måste ju då jobba i ett läge dom aldrig gjort förut, ett läge där rost och skit har frodats över åren, och vips så har man skrotade packningar trots att dämparna hade haft flera år kvar i livet om dom fått arbeta på samma höjd som innan.
Den risken finns givetvis också om man nästan uteslutande kör "normalt" i X antal år, för att sedan plötsligt börja lasta väldigt(eller alldeles för) tungt. Det vill jag dock påstå är ofrånkomligt och inte mycket att göra åt.

Jag skulle iaf absolut "göra om göra rätt" och sätta dom som dom ska direkt, allt för att öka livslängden :) Dämpare är ju inte direkt gratis ändå(eller mja, standard-dämpare kostar väl inte så mycket, men gula bilstein ligger rätt högt i pris).
Oj, här hade du redan skrivit ett långt och högst relevant svar för 3 dagar sedan, och jag har suttit och uppdaterat sida 1 och aldrig sett att det kommit en sida 2 ens :o

Jag tror det du säger besvarar det jag sagt ovan med - eller är det inte lite riskabelt trångt där att försöka få på en universal-damask eller damask som egentligen ska vara på något annat?
#1390398
Polarn har lovat hjälpa mig flytta dem rätt nu, så då hamnar de som de skall i alla fall till slut. Känns bra med.

Såg att Bilstein själva rekommendear att ALLTID sätta dem åt rätt håll - vilket innebär det håll som dekalen med märket är skriven åt (så det läses rätt och inte upp å ner). Vissa av deras dämpare är av "upsidedown"-typ, medans andra inte är det - så klistermärket är det man går på då om man inte vet.
https://www.truckspring.com/blog/post/2 ... pside-down

Stort tack till er som svarat i vilket fall :)
#1390430
Jag skulle tro att en damask istället för plastskyddet som är orginal skulle kunna ta mindre plats, men jag tror också att en damask skulle vara mer skör och gå sönder lättare än plastskyddet.
Kan vara svårt att få gummidamasker att sitta kvar i längden också, det brukar man ju se på framdämparna t ex, ofta som damasken har släppt antingen upptill eller nedtill med åren.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]