NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Backflash
#1389962
Köpte mej en v50 1.6D 2009 för ett tag sen
Med limp home-läge, den gick att köra med reducerad motor kapacitet.

Jag gjorde rent partikelfilter, egr och bränsletanken

Sedan har jag bytt
Membranet för vevhusventilationen
Bränslefilter
Bränsletrycksgivare
Fyllt på eylos vätska o raderat räkneverket
Bytt olja och filter, kollat noga nivån

Bilen startar och går bra på tomgång, går att varva över 3000rpm
Jag har kört flera mil med den o allt verkar fungera, men så fort jag pressar den som tex vid omkörning så smäller det till och ett stort rökmoln bildas bakom bilen o den dör. Rullar snällt till vägkanten och undrar vad f$n som hände.. Vrider flera ggr på nyckel o startmotorn går runt men bilen startar inte.
Känner att det luktar riktigt illa, bränd olja/bränsle??  Efter 10-15min så går det att starta bilen och köra som vanligt igen.
Detta händer flera ggr, går fint på motorväg 100-130km/h. Men så fort jag provar att pressa den på en väg med bra sikt förståss där jag vet att jag kan köra åt sidan utan att vara en fara så händer samma sak igen.. 🤔
av kvillebäck
#1390170
Bränsletrycksgivare? vilken? Den på galleriledningen eller den på högtryckspumpen?
Om du luftar den, startar den direkt då?

Det som luktar, kan det vara startmotorn? Kör du länge? typ två gånger 30 sek?

Om inte ovanstående så GISSAR jag att felet är en sensor som känner av laddtrycket som felar.

https://www.bildelaronline24.se/volvo/v ... map-sensor

Hade det varit min bil så hade jag undersökt mer innan jag bytte den sensorn.
av Backflash
#1390309
Bränsletrycksgivaren som sitter på baksidan av motor, mittemot dieselvärmaren.
Svårt o lufta när man står vid vägkanten ? Eller kanske går på nått sätt ?
Tror inte det är startmotorn som luktar eftersom det börjar lukta direkt när jag rullar med bilen mot vägkanten. Kör kanske 2-3 ggr per minut.

Ska kolla sensorn! Känns ju som att det kan va något med laddtrycket eftersom felet uppstår när turbon börjar ladda.
Kan nämna att jag haft loss insuget och gjort rent från koks o även gjort rent Intercooler och andra rör från olja.
av kvillebäck
#1390388
Du har bytt rätt sensor. Luftning. (görs på "bränsle ut" på bränslefiltret med bränsleblåsa till trycktank med 10mm slang. tar 30 sek)
Jag är dock inte hundra på att MAP-sensorn är felet. Däremot tror jag den minst är med och triggar felet.

Min tanke.
Bilen känner ökat tryck från turbo.
Bilen ökar bränslet.
Trycket i insugningsröret eller bränsletrycket blir för högt. (enligt sensor)
Bilen stänger av bränslet för att rädda CommonRailSystemet.

När den gjort detta brukar du behöva mala LÄNGE på startmotorn eller lufta för att den skall starta.

På Biltemas båtavdelning finns en slang med gummiblåsa och 10mm slang. Fäst denna på bränsle ut från bränslefiltret och pumpa. När blåsan skall fylla sig behöver du hålla fingret för den öppna slangstumpen så den suger bra från tanken.
OBS! måste vara 10mm slang.

Har du någon box inkopplad för att öka effekten?
av Backflash
#1390534
Är säkert som du skriver att bränsletrycket blir för högt och att den då klipper bränslet.
Har en sån där bränsle blåsa , får ha med mej dem vid nästa tur!
Vad jag vet så ska det inte finnas nån box inkopplad.

Gjorde ett test igår, kollade efter felkoder med vida-dice innan jag åkte iväg och efter att bilen la av igen.
Inga felkoder kom upp varken före eller efter.

Lägger upp en bild och en länk till en video hur det ser ut i vida-dice vid tomgång.

Bilagor
20200713_155352.jpg
20200713_155352.jpg (1.28 MiB) Visad 1276 gånger
av kvillebäck
#1390541
Jag tycker du gjort allt rätt. Jag skulle sagt att du måste byta bränsletrycksregulatorn men nu när det är gjort är jag tom på förslag.
Kan du logga MAP-sensorn och se om trycket är rimligt?
Ett långskott värre än något annat är att byta bränsletrycks-sensorn i slutet på galleriledningen. (under EGRventilen) dock har jag aldrig hört att någon blivit hjälpt av detta.
Jag vill inte be dig byta MAP-sensorn på måfo heller. Bäst vore att låna en och se resultatet. Jag hade problem med att kablarna vibrerade av till min MAP-sensor . Då fick jag inget laddtryck alls då denna även styr (serikopplad?) med magnetventilen. Det kanske kan bli annat resultat om någon annan kabel är av.

1 Logga MAP-sensor och se vilket tryck du har enligt denna när motor slår ifrån.
2 logga bränsletryck och se vilket tryck du har när motor slår ifrån.

Försök identifiera i VIDA vad MAX-tryck skall vara

Den som visar fel tryck bör du byta.

lycka till!
av dieselputte
#1390552
Vet att jag läst om nåt likande i engelska forumet, hittar dock inte tråden nu. Den snubben hade problem med att bilen lade av , gick inte att starta förrän efter drygt en timme, gick bra igen, lade av och fick vänta lika lång tid innan den startade. Han bytte bränslepumpen och sen var problemen väck.
av kvillebäck
#1390616
OK. Teoretiskt sett så skall ju en pump kunna nypa om den blir varm... Men denna typ av tryckstegringspump är ju kyld av kall diesel.
Det kanske inte var pumpen utan bränsletrycksregulatorn i bränslepumpen som hade räckt att byta. Det stämmer ju bra med det felet Backflash har och symptomen på defekt bränsletrycksgivare. Dock är den redan bytt.

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]