Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikV402015
#1389993
Mycket kortkörningar under livstiden? Dieslar sotar som tusan. Speciellt vid kortkörningar. Kan tänka mig att sot fastnar i kolvringar och andra känsliga delar. blir hårt och skört med tiden sedan går det sönder saker.
Själv byter jag motorolja och filter varje 1000-1500 mil. Dyrt och kanske onödigt men det lugnar mina nerver. Har D4 5-cylindrar 14 000 mil 6år.
av Faxenpraxen
#1390385
Bilen går ungefär 1000mil per år, används bara till längre körningar, står nästan alltid på vardagarna då vi cyklar till jobb.

Nu är ju frågan om vi vill behålla bilen efter repet är klart.

Vilka stora reparationer kommer inom en snar framtid?

Haldexen varnade i våras, då rengjorde man den samt bytte olja, i samma service byttes oljan i växellådan som rekommenderades så det är gjort och var inte direkt gratis.

Tror ni att den blir svårsåld efter ett motorbyte?

Mvh
Användarvisningsbild
av EjS
#1392664
Jag hade motorhaveri på en Toyota Avensis i 2013 efter 15.000 mil. Har haft den sedan dess. Lite småsaker men ingenting dyrt. Har nu gått 32.000 mil. Det är som lotteriet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1392665
Nej varför det, den är ju reparerad?
Jag hade inte haft några som helst betänkligheter om det är gjort på en någorlunda renommerad verkstad.
Tror inte du ska oroa dej så mycket, även om det ibland kan hända saker så är det inte vanligt. Speciellt inte en 5 cyl som varit med så länge att det är nästan bara materialfel kvar som felkälla, ytterst få ”standardfel” kvar.

Blixten träffar sällan 2 gånger på samma ställe.
av Faxenpraxen
#1416413
Hej!

Har fortfarande kvar bilen, det hela slutade på 20000kr i självrisk för motorbytet, har efter detta bytt försäkringsbolag till folksam.

Nu har det börjat rassla från multiremmen, hade in den till verkstan och dom säger att det är remskivan på generatorn som måste bytas, fick offert på att byta denna då den inte ingår i någon garanti från motorbytet, kostar mig 5000kr.

Tycker dock att remskivan på generatorn snurrar på fint men rullen bakom remskivan hoppar och far upp och ner å låter ibland vid vissa varvtal. Är detta remspännaren? Se bild
20201204_174151.jpg
20201204_174151.jpg (131.57 KiB) Visad 649 gånger
Multiremmen är bytt på service 2018.

Bilen har också börjat varna för låg kylarvätskenivå idag, det ska väl inte behöva fyllas på efter 400mil?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1416461
Frihjulskopplingen på generatorn sitter väl där för att ta upp svängningar i motorgången, funkar den inte så är risken höjd att remmen slits av. Kopplingen i sig kostar under femhundralappen "pirat" och en allbilsverkstad gör antagligen bytet billigare än auktoriserad verkstad. https://www.bildelaronline24.se/ridex/13554289
Ny rem o spännare tillkommer.
En avsliten generatorrem kan dessutom på dessa maskiner trassla in sig i kamremsdrivningen och ge motorhaveri.

All konsumtion av kylarvätska är obra och bör nog utredas.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1416468
Det stämmer. Är frihjulskopplingen stum så studsar remmen väldigt mycket. Jag, personligen, hade inte kört en meter så. Det är mycket stor risk för remhaveri.
av Faxenpraxen
#1416548
Är det alltså hjulet bakom remskivan som är problemet? Här är en bild där man ser bulten so håller den inre rullen
20201205_110121.jpg
20201205_110121.jpg (70.91 KiB) Visad 573 gånger
känns dumt för mig att betala 3000kr att byta remskivan ifall den inte är problemet, ser betydligt svårare ut att komma åt remskivan än rullen nedanför.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1416555
Jag lägger en internet-gissning på remskivan (frihjulskopplingen) till generatorn.
Det är en slitagedel, och har du nyligen bytt drivrem (och spännare antar jag?) så är det mest troligt frihjulskopplingen. 5000kr var inte fantastiskt billigt däremot, det är typ vad en pirat generator kostar monterad och klar...

Frihjulskopplingen kostar som sagt från 500-1500 beroende på tillverkare.

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]