Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rille2005
#1390233
Skulle behöva lite tips😀👍 har nyligen skaffat en v70 d4 awd aut 2016 och skulle hyfsat enkelt vilja få till ett tuffare ljud . Har kört öppet BMC filter för många år sedan på flera bilar och var supernöjd då så vill gärna köra BMC igen. Men hittar inget färdigt kit till min bil . Är det lönt att köpa ett BMC insatsfilter som passar i befintligt burk? Blir väl inte så mycket ljudskillnad ? Vill heller inte förstöra något eller minska krafterna i bilen genom att den suger in varmluft istället . Vad kan jag göra ?

Funderar även på en sak jag sätt på youtube , en exakt likadan bil som min hr de tagit bort bakre ljuddämparen och kör istället 2.5" rör. Sjukt fränt ljud o precis lagom faktiskt :-) Är det ett svårt ingrepp ? Blir det en 2a på bilprovningen kanske?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1390254
Hmm fyrcylindrig diesel känns inte som det optimala objektet att börja mixtra med ljuddämparna på
Användarvisningsbild
av frasse4
#1390262
Ahh, men då finns det ju lite anledning i alla fall
av Millea
#1390267
Tycker du ska ge upp tanken att montera ett öppet luftfilter..
Det är stor risk att du tar livet av luftmassmätaren då de är känsliga för fukt. Originalfiltret är gjort av pappersmaterial för att kunna absorbera fukt från dimma, snörök med mera.

Öppet filter kan ibland även ge mätfel från LMM så att effekten minskar.

Bättre att fixa Avgassystem om du vill ha annat ljud 🙂
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1390320
Grymt trött på alla typer som inte kan visa någon respekt för sina medmänniskor. Utanför huset passerar 16.000 fordon per dygn. Man önskar det vore skottpengar på alla MC/BIl som har kört ett spett genom ljuddämparen för det ska låta bålfränt.....

Jag kan sjävl tycka att det är kul om det dånar om min bilar och mc när jag är ute och kör. Men med åren har jag upptäckt att jag inte är ensam här i världen och att många lider mycket av buller och oljud så därför har jag själv låtit bli att ta bort några ljuddmpare på mina fordon även om det vore kul ibland.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]