Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Storfot
#773019
Någon tidigare ägare har lackat stänkskydden (och diverse andra saker) i bilens färg. Jag tycker det ser bra ut, men tyvärr är ett par av stänkskydden trasiga så nu har jag skaffat nya som jag tänker lacka. Ytan på dom är ju lite knottrig och det är väl tveksamt om det blir så bra att lacka direkt på den. (Dom gamla lackade är släta.) Går det att slipa ner plasten så att det blir en slät fin yta att lacka på? Vilken grovlek på papper är lagom att börja med i så fall?
av Breden
#773075
Du måste ha en slipgrund med mjukmedel i som sen slipas slätt för bästa resultat.
Lämna till en riktig lackfirma så du får du bästa resultat.
Jobbar som lackerare och målade faktiskt mina igår, och dom går att bryta hyfsat på utan färgen spricker!

Mvh
Användarvisningsbild
av Nexus
#774325
Lämnade in alla mina 4 på lack. Kostade bara 500:- Färgen sitter kvar än idag och inte spruckit trotts de släpat i ett antal trottoarkanter :P
av yrrol3
#1390256
Lackar ni båda sidorna av stänkskärmarna eller valde ni att låta det vara olackat på sidan mot däcken?
av Jonas_latt
#1390313
Som de andra nämner. Slipa inte ner plasten. Utan lägg ett eller två tjockt lager med slipgrund. Gör inte så mycket om det rinner. Sen slipar du ner denna jämnt och lackar.

Du kan garanterat köpa slipgrund på biltema. Slänga på spray från biltema om de har din färgkod och klarlack. Billigt och snyggt ett tag. Men kommer släppa. Och biltema säljer 1k klarlack vilket man inte ska ha till detta egentligen om man vill att det hålla i längden.

Egentligen ska du ha.
Plastgrund (genomskinligt lager över allt)
Slipgrund (för att få den slät)
Bas färg (biltemas funkar faktiskt bra)
Klarlack (2k)
Plus mjukmedel i alla sakerna.

Om du lämnar in dessa va tydlig med att du vill ha de släta.
Jag vet att vissa firmor gör rätt jobb men inte lackar de släta för det blir för mycket arbete.

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]