NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1345837
Jag ser inget som tyder på någon trasig turbo varken före eller efter bytet. Har du någonsin hört talas om att trasig turbo ger ryckningar?

Dieselfiltret tror jag inte heller på. Anledningen till detta är att den går bra på högre varv då det borde passera mer diesel genom filtret.

Intercooler. Skulle denna vara full med olja så får du väl ta och tömma den. Skulle det vara hål i den tycker jag att du skulle få en felkod. det får man ofta om man har en lös/sprucken slang. Borde även ge en synlig oljerök bakom bilen när du kommer upp i fart om den var full med olja.

Olja och oljefiltret har inget samband med ryckningen så länge det finns olja i motorn. Ingen olja= Inget oljetryck. Inget har nämnts om att oljelampan lyser.

Rengöring av oljesump. Nej. Kan inte tänka mig att detta ger ryckningar
Oljematning till turbon. Antar att detta byttes eller gjordes rent i samband med turbobytet. Annars gör man inte turbobyte för när man bryter i röret så kan koks lossna och falla in i turbon med lager-ras som följd. Detta skulle ge en Lytzendimma bakom bilen vid laddtryck. Detta borde väl nämnts i tråden om så var fallet.

Returröret från turbon. Är detta täppt eller går i ett U så får oljereturen mottryck och skulle ge en Lytzendimma bakom bilen vid laddtryck. Detta borde väl nämnts i tråden om så var fallet

Lite olja i rören runt turbon är det alltid om motorn inte är ny.

Om EGR är fel addapterad så kan man känna som "snålryckningar" vid nämnda varvtal.
Skulle kolla slangarna till och från partikelfiltret noga. Ifall någon är av så kan filtret vara fullt utan att starta regenerering.

kolla även Eolysvätska finns samt att den verkar fungera om filtret skulle vara fullt.

Kanske någon med VIDA kan adaptera din EGR samt tvångsstarta regenerering åt dig?

Lycka till!
#1346565
Har liknande problem som du med att bilen rycker mellan 1500-2000rpm.
Det jag har hitta på olika forum även citroen och peugeot forum (sitter en fransk motor i denna volvo) så kan det vara EGR ventilen som är kass. Tydligen så hjälper inte bara att byta EGR ventilen utan bilens mjukvaran måste även uppdateras, dvs inte bara adaptering av EGR.
Angående diesel doften i kupén så kan det vara så att det är din bränslevärmare som är igång, tydligen också ett vanligt fenomen med att avgasröret från värmaren är något för kort och där av doften. Ett annat fel som kan vara orsaken är kassa packningar på spridare. Hade detta problem på våran C30, bytte packningarna och fenomenet försvann. Sitter packningar av dålig kvalité (packning som tätar mellan cylinder och spridare). Nya packningar kostar runt 40-50kr men sen är det mycket jobb med att demontera spridarna.
#1350980
lutar mer och mer åt spridare känner jag, är det en avancerad operation att felsöka dessa? Har googlat lite men hittar ingen bra instruktion för hur detta skulle gå till.
funderar på om att byta oackning är ngt man kan ge sig på själv eller om det krävs några specialverktyg?
#1389839
Är också intresserad om du löst problemet.
Har nu skaffat mig en V50 1.6d 2009 och den rycker på 3:an, 4:an och 5:an när man ligger i varvtal 1400-1800rpm.
Tyvärr fick jag aldrig bekräftat om uppdatering av mjukvaran hjälper då C30:in blev skrot innan jag hann uppdatera mjukvaran.
På V50 har jag bytt bränslefilter, EGR med addaptering, tryckgivare med slangar, spolat DPF, läst ut felkoder med VIDA (inga felkoder funna). Nu har den även börjat tappa kraft emellan åt, typ limp Home. När detta händer så kan man varva motorn över 3000rpm (ska tydligen inte gå om det är täppt i dpf), stänger jag av bilen och startar den igen så funkar allt som vanligt.
Var på Volvo idag och ville boka in en tid för mjukvaru uppdatering men det gick inte och givetvis så hade teknikerna aldrig hört talas om det problemet.
#1390173
Rycker... Är det när du ligger på jämn gas, liksom "sega" ryck med 1-1,5 sek intervall? Tycker jag känner igen detta från EGR problem. Ryckningen är öppnar-stänger-öppnar EGR. Jag tror du kommer åka på ett byte av den.

Jag har haft fel förr tyvärr
#1390234
Har en cittra med samma motor och har ett ryck vid mjuk acceleration vid 16-1800 varv som jag tror härleda till egr ventilen men den verkar fungera rent fysiskt så det kan vara mjukvarufel. Ditt fel låter mer som spridare, har för mig att de är ganska vanligt med spridarfel på dessa motorer, nu har ju min gått 32000 mil och kan inte hitta i kvittona att dom är bytta men det är ingen garanti att nån annans får lika långt.
Har hittat en sweet spot i gaspedalen där man kan framkalla rycket så det kanske finns fler felkällor...
XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]