Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrik86
#1381333
Hej!
Min Volvo startar i minus 20 och plus 30 som en klocka, men det är något som stör.
Jag är jägare och ibland finns behovet att köra kortare sträckor (4-9km)och stänger jag då av motorn så är det oftast lögn att få igång den igen. Startmotorn går fast då och då slår den ifrån, om den mot förmodan går igång då så är den sur och på endast tomgång så blurrar den ihop och dör.

Kör jag milen plus lite till så den är varm på riktigt så startar den lätt igen.

Har hört lite olika teorier från olika håll men vet inte vad jag ska tro eller vart jag ska börja. Vad tror ni?
av Albireo
#1387896
Gått långt?
Drar den någon olja?
Startar den när den blivit helt kall igen?
Tror du att den inte får bränsle eller tändnings problem?

Har upptäckt att 850 verkar vara känslig på batteri - med dåligt batteri uppstår konstiga fenomen.
Annars känns det som något tempgivare som ger fel information. (möjligen i MAS:en (luftmängd mätaren) - om 850 har någon)

Enklast? hade varit att kunna testa några olika givare... (men just nu har jag ingen idé vilka)
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1390095
Detta problem har tidigare varit uppe på forumet och kallades då för 10 meters sjukan. Symtom: kallstarta och kör nägra meter och stäng sedan av motorn. Försök sen starta igen och motorn vägrar gå igång, Väntar man en timme(kommer inte ihåg exakt) så går motorn att starta. Hade en 850-94 som uppförde sig så här och det var som om kompressionen försvann. Startmotorn gick fortare än normalt och den troliga förklaringen var att oljefilmen blev borttvättad av startduschen av bensin. Har inte märkt av liknande symtom på senare årgångar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1390161
Att "vänta någon timme" hjälper inte... Oljefilmen, och således kompressionen, kommer inte tillbaka för att man väntar.... Däremot kan man ha en jäkla tur att kompet hinner bildas den microsekunden som krävs för att motorn ska hosta igång, innan den spolas bort av bränslet igen.
Korrekt metod är att hälla i ca en matsked olja i varje tändstiftshål(plocka ur stiften! givetvis), koppla ur spridarna, veva på starten tills man hör kompet komma tillbaka, koppla i spridarna, starta bilen och låt den bli varm innan man stänger av den.

Nyare årsmodeller är inte immuna mot detta fel, dock är det inte fullt lika vanligt som tidigare årgångar. På senare årgångar beror det mestadels på hur sliten motorn i fråga är, medans äldre kan få problemet direkt från fabrik, typ.
av MickeM
#1390196
Kör man 4 till 9 kilometer bör man inte drabbas av "10meters-sjukan" eller Lawnmoversyndrome som det också kallas.

Däremot om man bara flyttar bilen 4 till 9 meter.... Det handlar om att motorn går endast några sekunder. Kör man någon minut drabbas man inte.

Men visst, bilen är gammal och säkert sliten...
av Fredrik86
#1397624
Hej igen!

Trodde att problemet var löst ett par gånger men upptäckte igår att nejdå, det kvarstår.

Första troliga lösningen vi provade var vevaxelgivare (tror jag det hette...)
Men inte.
Andra troliga vi provade var det okända bränslereläet på 850 som enligt någon som kände någon var ett vanligt problem. Nu är jag smålänning så provade förstås med begagnat relä som det förvisso också kan vara fel på men mest troligt är det väl något annat.

För att svara på lite följdfrågor
Gått långt? - Nej, 15.8k mil så med tanke på sin passerade 25årsdag så är det inte långt tänker jag

Drar den någon olja? - Ja, det upptäckte jag i våras när vi kollade läget att det sjunkit en del.

Startar den när den blivit helt kall igen? - Yes, oklart exakt hur lång tid för det sker ju alltid när man ska iväg och då har jag fått lösa komma iväg biten först och ett par timmar senare startar den igen som vanligt, kanske lite mer muttrande ifrån motorn i början vilket jag tolkar som att det den har lite oförbränt bränsle att göra sig av med.

Tror du att den inte får bränsle eller tändnings problem?
Mycket bra fråga. Startmotorn går som vanligt men det efterlängtade vrålet när den hoppar igång uteblir. Innan vi byte reläet kändes det som att startmotorn med ojämna mellanrum slutade för att sedan fortsätta gå till batteriet eller jag lessnar.
Batteriet är 3-4 år gammalt men detta fel kommer oavsett om jag precis laddat upp det eller om det har gått ett tag. Eftersom jag vet att man behöver köra ett par mil för att generatorn ska hinna ladda upp strömmen det tog att starta så kopplar jag på laddare då och då för att den ska gå när jag vill.

Mina tankar nu efter lite prat med olika gubbar är bränslepumpen. Svärfar hade ett problem med en saab som hade för högt tryck i bränslepumpen och det gav tydligen liknande symtom som 850n har idag.

Tankar?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1397751
Fredrik86 skrev:Mina tankar nu efter lite prat med olika gubbar är bränslepumpen. Svärfar hade ett problem med en saab som hade för högt tryck i bränslepumpen och det gav tydligen liknande symtom som 850n har idag.
Kolla bränsletrycket sitter en ventil på motorn på spridarbryggan på förarsidans ände.
av Fredrik86
#1400423
Hade ingen aning om att man kunde kolla felkoder utan extra prylar, lite tufft.
GIck igenom modulerna och fick fram en felkod på modul B1 - Motortemp, ingen frekvenssignal

Ska googla lite vad det kan betyda när det kommer till vad i maskineriet är det som inte funkar som jag behöver fixa, några tankar?

Fått tips av en bekants bekant om vattentempgivaren - tankar ?

Gubbstrutt, vad behöver jag för verktyg för att kolla det ?

Tack för nu!
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]