Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1389785
Hade just kommit ur ett segdraget startproblem och njöt av att köra 940 igen så kom nästa. Körde längst E4 mot jobbet och plötsligt börjar det "flappra" högt. Försöker lokalisera, går ner i hastighet och noterar att körningen inte påverkats och inga lampor tänts. Hittar ett ställe att stå på tomgång och kollar i motorrum och under men ser inget konstigt. Kör vidare och ljudet kommer nästan exakt vid 80 km/h och tilltar ju snabbare man kör. I stadskörning upplever man inget konstigt och hör inga oljud.

Ska ställa upp den på pallpock och kolla under, men har skruvat loss skyddskåpan under motorn och där i låg en pinnbult som gått av. Är nedre längst fram höger på grenröret som verkar gått av. Pinnbulten hade bidragit till att låta extra illa p.ga dens vibrationer men det var såklart inte hela boven.

Någon idé var jag borde börja leta? Känslan är att det inte är samma vibb och ljud som brukar komma från obalans i däck. Det är ingen frossa i ratten och den vill heller inte dra något håll vid körning. Mer att det upplevs komma högt upp bakom torpeden typ höger instrument vid rutan. Kan det vara något dämpande för motorn som gett sig så den börjar ruska? Den har ju trots allt börjat närma sig 44000 mil.
Senast redigerad av 1 Jorkild, redigerad totalt 0 gånger.
#1390168
Precis, tänkte undersöka lite sånt när jag tagit mig under. Inte upplevt att man känner vibrationer i ratt eller där man sitter som om det kom från hjulinställning eller skada på innerfälg, det uppkom inte heller av att man kört i en grop utan vid stabil körning på raksträcka. Snarare att det börjar vibrera i instrumentpanelen mot vindrutan. Har inte heller upplevt att det vuxit fram som ett hjullager som blivit sämre.

Det man kan koppla det mot är väl då att man en tid ibland känt lite "hackighet" när man vrider kraftigt för att backa ur uppfarten. Kan även ha känts lite vid sväng i korsning men väldigt sällan. Behöver ju inte hängs ihop med 80 kmh vibrationerna. Då pinnbulten mot grenröret gått av tänkte jag att det kanske kan vara nån dämpare för motorn som börjat mjukna men vet ej vad det sitter för stöd åt den.
#1390302
Jorkild skrev:nte upplevt att man känner vibrationer i ratt eller där man sitter som om det kom från hjulinställning eller skada på innerfälg
Obalans i framhjulen känns i ratten och bakhjulen i säten. Fel på Hardyskivan känns som obalans i bakhjulen men oftast bara under acceleration. Fel på knutkors på kardanaxeln kan kännas i pedalstället precis vid start (just när kopplingen "greppar") obalans i hjulen brukar märkas omkring 70 - 90 km/tim för att försvinna vid högre hasighet.
#1390482
Kan nog ha hittat problemet. Höger sidas kylarfäste som binder samman fläkt är nu borta. Huvlåsplåten har varit sliten sedan förr så till slut fanns det väl inget att hålla kvar i. Löst och fladdrigt ända ut i grillen på höger sida men stabilt på vänstra där fäste finns. Ny huvlåsplåt verkar lätthittad med kylarfästet får jag leta lite efter. Sen får vi se om det var boven.

Ska ändå ta mig an en ABS givare som måste släckas så bilen står bra uppallad medan delar samlas.
#1397194
Återkommer till denna för att återkoppla avslut. Var inne på kylarfästet och skaffade delar för att återställa. Passade på att byta bägge hjullager fram och bromsskiva när man ändå behövde byta ABS-givare. Tagit sin tid med ungar som äter av kvällstimmarna. Så när jag till slut kunde provköra så fanns ljudet till min besvikelse kvar. Kontrollerade mer i motorrum men började sedan rikta in mig på ventilation när jag av en slump upptäckte felet. Höger dekor/prydnadslist har saknats typ några år och till slut så hade övre listen tagit vind i ytterkant då inget höll mot och tryckts loss från yttersta två clipsen så den låg där som en klapprande linjal som såklart blev intesivare med högre hastigheter.

Lätt fixat trodde jag men de där listerna verkar vara en överprisad och utdöende materialtyp så det bästa jag verkar ha hittat är en ny för 795 vilket jag tycker är saftigt för ändamålet. Körde lite silikon för att hålla den lite extra på plats och visst kunde jag nå tidigare hastigheter utan problem. Så det var skönt att hitta på och att det var ofarligt även om det tog onödigt lång tid och nåt man borde tänkt på att kolla i ett tidigare skede.
#1397300
Dom där listerna kostar flis, är svåra att få tag på, och givetvis alltid rostar sönder... Jag har kassa lister på min 945a också :-( T om begagnade lister i halv-dassigt skick brukar säljas(och blir sålda snabbt) för över tusingen...
Man kan ju köra utan listerna, men det är ju inte vidare snyggt.

Men bra att du hittade orsaken iaf. :-)
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]