Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
#1388306
Ludlob skrev: tor 02 jul 2020, 09:51 Det är den äldre versionen av BWM, inte den nya som precis lanserades. Jag har satt priset runt 300'. Håller man sig inte kring sin ram är det ju kört, blir det "bara 30' till" osv tills man spenderat hela kontot... :D

Jag använder mina bila ganska flitigt, tänker inte på milen mer än försäkringssyfte och inte så mycket om hur och vart jag kör. Vad är annars en XC till för.. Men blir väl ändring på det när man hoppar in i en låg bil :D

Bra tanke kring bagaget och hjulhusen. Jag ser ju att volymen är mindre i 3 serien än nya V60, men det är sånt man får se och uppleva när man väl kör den. Bästa av allt hade ju varit om man kunde låta hunden hoppa in och se hur hon sitter/ligger. Hon är idag väldigt bortskämd med utrymme och skulle nog sura om det blev betydligt mindre, speciellt på långresorna.
Jag var inne på gamla V60 D5 hybrid för inte så länge sedan men kom till slutsatsen att bagaget är alldeles för litet, annars hade det passat mig perfekt med elen, tar mig fram och tillbaka till jobbet.


I skrivande stund finns det te.x en -19 320 som nu är mer eller mindre fullt utrutad med head up, pano, keyless, blis etc med 2300 på mätaren och ligger på 330' tror jag.
Nya V60 på samma mil och pris får jag, som jag förstått, utöver bas lädersäte och navi, inte ens kroken.
Jag ska försöka komma iväg och provköra båda modellerna under helgen och få känna dem. Aldrig behövt vela så mycket över tidigare köp, det har liksom varit "rätt"...

Jag tackar er alla för input, det ger mig en betydligt bättre bild av bilarna och vad andra tycker och ser om dem.

Allt gott
Din hund lär inte bli missnöjd i V60 om du jämför med din nuvarande XC60.
Din idag har en volym på 495 liter. Nya V60 har en volym på 529 liter, och formen på bagage är bra. Brett och hyfsat "rak" bakruta. Hur det är jämfört med 320 vet jag ej, men volymen är ju något mindre än V60 i vart fall.

Återkom gärna med ditt val senare!
Alltid roligt att veta :-) Bilarna är ju som sagt väldigt bra båda två.
av valln
#1388324
AndreasThn skrev: ons 01 jul 2020, 14:40 Alla v60 har PA/ACC vilket jag inte tror är så vanligt på BMWn, saknar det mkt i Audin jag har privat.
Pilot assist är inte standard på V60.
av fkullberg
#1388430
valln skrev: tor 02 jul 2020, 11:40
AndreasThn skrev: ons 01 jul 2020, 14:40 Alla v60 har PA/ACC vilket jag inte tror är så vanligt på BMWn, saknar det mkt i Audin jag har privat.
Pilot assist är inte standard på V60.
Var standard fram till MY21, dock är PA och ACC extremt billigt att lägga till om man jämför med tex BMW och Audi.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1388470
fkullberg skrev: tor 02 jul 2020, 21:56
valln skrev: tor 02 jul 2020, 11:40
AndreasThn skrev: ons 01 jul 2020, 14:40 Alla v60 har PA/ACC vilket jag inte tror är så vanligt på BMWn, saknar det mkt i Audin jag har privat.
Pilot assist är inte standard på V60.
Var standard fram till MY21, dock är PA och ACC extremt billigt att lägga till om man jämför med tex BMW och Audi.
Har missat att det inte är så längre men nu var det ju beg.bil som var aktuellt för trådskaparen.
av Ludlob
#1388500
Ja jag sneglade faktiskt på en ny V60 men jag kan inte motivera det och pristappet. När man tittar på bilar över 300' så blir det lätt "men lägg till 40 så får jag ju en helt ny".
Nej, håller mig till beganat speciellt eftersom jag sällan har bilen mer än 1-2 år. Såg att en lokal beg. handlare hade en fin 320 inne så ska se om man kan smita iväg under helgen och testa den, sedan åka förbi Bilia och köra V60.

Allt gott!
av troubleshooter
#1388738
Tänk på att prutmånen på en ny Volvo, BMW och Audi är hyffsat stor om säljaren är intresserad av att göra affär, har
sett många begagnade bilar ute med få mil till ett högre pris än vad jag har fått kalkyler på när det gäller en ny :bored:

Det som talar emot en ny är ju att du har de under så pass kort tid.......Så milkostnaden skulle bli hög !
av a69
#1390123
Hej!
Ang. servicekostnaden så glöm inte att på nya Volvon rekommenderas en hjulinställning vid varje tillfälle eftersom den garantin bara är 6 månader eller 200 mil. (1295 skr). Vi fick göra det på våra för den stod fel efter 1200 mil. Troligtvis tidigare eftersom att jag kör bilen ytters sällan och märkte det första gången jag körde med sommardäcken återmonterade.
En sak Jag märker på vår bil nu är att det kommer mycket skrammel från dörrar, innertak och konsoler... Stör man sig på sådant så...
Men vår bil är en S60 så det kan hända att i det avseendet är V60 bättre.
Användarvisningsbild
av js1
#1390128
Ang knirk och skrammel från inredningen är min upplevelse precis tvärtom. Vår V60 är helt fri från sådant. Även när man sneddar en infart som utsätter karrossen för sned/vridkrafter är den helt tyst i dörrar/paneler etc.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1390136
a69 skrev: sön 12 jul 2020, 08:28 Hej!
Ang. servicekostnaden så glöm inte att på nya Volvon rekommenderas en hjulinställning vid varje tillfälle eftersom den garantin bara är 6 månader eller 200 mil. (1295 skr). Vi fick göra det på våra för den stod fel efter 1200 mil. Troligtvis tidigare eftersom att jag kör bilen ytters sällan och märkte det första gången jag körde med sommardäcken återmonterade.
En sak Jag märker på vår bil nu är att det kommer mycket skrammel från dörrar, innertak och konsoler... Stör man sig på sådant så...
Men vår bil är en S60 så det kan hända att i det avseendet är V60 bättre.
Skumt att du fick betala för din hjulinställning. För vid 612 mil gjorde de en på min bil utan kostnad.
av Lövet
#1390162
troubleshooter skrev:Tänk på att prutmånen på en ny Volvo, BMW och Audi är hyffsat stor om säljaren är intresserad av att göra affär, har
sett många begagnade bilar ute med få mil till ett högre pris än vad jag har fått kalkyler på när det gäller en ny :bored:

Det som talar emot en ny är ju att du har de under så pass kort tid.......Så milkostnaden skulle bli hög !
Fast det gäller ju vanligen bara vid företagsförsäljning. Privatpersoner får inte de priserna. Annars håller jag med dig att priserna för "nästan nya" bilar är vansinnigt höga. Står man ut med lite väntid får man nästan samma priser och speca bilen själv.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]