Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av troubleshooter
#1386077
Ahh, väl värt att tänka på det då =) , Behöver ju inte köra den på E85 för det !
av BenKenoby
#1386093
Grattis till tvillingarna!

Jag var i samma sits för två år sedan. Gick från 2 barn och xc70 till 4 barn och xc90.
Jag har en 2016 och vi har inte haft några problem med den bilen. På nyare modeller kan man få inbyggda rullgardiner och klimat på 3e raden, det skulle kunna vara något.
Det är gott om plats att åka bakvänd i passagerarsätet sålänge tvillingarna åker i babyskydd. Men funkar annars också.
Tänk på vilken barnvagn ni köper och beroende på hur gamla övriga barn är också vilka barnstolar. Barnvagnen måste monteras isär för att få in i bilen om 6 personer åker med.
Takbox behövs om ni ska semestra. Och takbox på xc90 är inte idealt då den är svår att lasta på grund av att den hamnar högt upp och långt in på bilen.
Mvh
av pwassvik
#1386237
onemangang skrev: fre 19 jun 2020, 01:29 Köpte en Kodiaq sportline med 7 säten. Typ 200k billigare än volvo xc90. Hade köpte en beg xc90 7 sits nu i efterhand. Saknar volvos system. Fast den är seg och skit. Spotify mm utan mobil är nice tycker jag. Pluss att tanten är less på Skodan.
Jo jag har tittat runt en hel del, Kodiak och tiguan allspace är ju samma bil och känns som att det är lite för lite plats i dem, audi Q7 är en fin bil att köra men totalt värdelös att ta sig in till platserna bak, samma sak med landrover. Xc90 tar hem vartenda test/jämförelse jag har tittat på. Viktigt att barnen kan ta sig in själva där bak. Sen så har jag alltid kommit tillbaka till Volvo även om jag provat många av konkurrenterna.
av pwassvik
#1386238
BenKenoby skrev: fre 19 jun 2020, 23:40 Grattis till tvillingarna!

Jag var i samma sits för två år sedan. Gick från 2 barn och xc70 till 4 barn och xc90.
Jag har en 2016 och vi har inte haft några problem med den bilen. På nyare modeller kan man få inbyggda rullgardiner och klimat på 3e raden, det skulle kunna vara något.
Det är gott om plats att åka bakvänd i passagerarsätet sålänge tvillingarna åker i babyskydd. Men funkar annars också.
Tänk på vilken barnvagn ni köper och beroende på hur gamla övriga barn är också vilka barnstolar. Barnvagnen måste monteras isär för att få in i bilen om 6 personer åker med.
Takbox behövs om ni ska semestra. Och takbox på xc90 är inte idealt då den är svår att lasta på grund av att den hamnar högt upp och långt in på bilen.
Mvh
Ja tack för det! Inte riktigt hunnit sjunka in ännu :) Men självklart så går man ju in i problemlösarläge, och bil är ju egentligen det enda som behöver lösas, allt annat finns redan. Den första tiden blir det ju babyskydd och barnvagn blir en bugaboo donkey, så den går att vika ihop bra för att få plats. De andra barnen är 5 och 8 så de får ju åka på sista raden. Från vilket år kom klimat där bak? Vilka platser har isofix på xc90?
av V70_2005
#1386258
På min t6 -18 var det tillval med utblås i c-stolpen. Men tror att för t8 var det standard. Jag valde inte det av okunskap men har insett dom gångerna jag sitter där bak själv (176cm bra med plats) att när solen gassar saknar man dom. Tar även lång tid att få behagligt vid solvarm bil man kör iväg med. Ska man jämt ha barn där är det som sagt ett viktigt tillbehör. Rullgardiner är som någon nämnt också bra med barn. Vill även slå ett slag för 230V uttag i baksätet då man kan koppla en rejäl USB förgrening och ladda diverse telefoner, plattor, walki-talkies, ficklampor etc när man är på långtur.
av Camelen
#1386260
Vi har kört Volvo i många, många år. Nu tittar vi på 7 sits. Är tveksam på XC 90, då vi verkligen haft strul med vår v90cc. Tittar på nya MB GLS. Klart rymligare än XC 90. Så kanske blir märkesbyte efter nästan 40st Volvo i familjen.
av BenKenoby
#1386265
[/quote]
Ja tack för det! Inte riktigt hunnit sjunka in ännu :) Men självklart så går man ju in i problemlösarläge, och bil är ju egentligen det enda som behöver lösas, allt annat finns redan. Den första tiden blir det ju babyskydd och barnvagn blir en bugaboo donkey, så den går att vika ihop bra för att få plats. De andra barnen är 5 och 8 så de får ju åka på sista raden. Från vilket år kom klimat där bak? Vilka platser har isofix på xc90?
[/quote]

Vi har en D5 Inscription MY16 och då finns det alltså utblås på tredje raden både i C-stolpe och i golv. Men det går inte att ställa temperatur individuellt. Man upplever inga problem med klimatet längst bak om man gillar samma temperatur som de på rad 2.
Gardinerna tror jag kom redan 17. Vi har mörktonade rutor och det funkar bra. Finns även original formanpassade solskydd att köpa ganska billigt.

Vi ha en Bugaboo Donkey 2 tror jag. Den går inte utan vidare in där bak om båda sätena används på 3e raden. Speciellt inte om ligg och sittdelarna ska med (i början kan man använda babyskydden).
Därför åker vi såhär:
Rad 1: förare och näst äldsta barn bakvänt.
Rad 2: vuxen och tvillingarna (mitten och höger).
Rad 3: äldsta barnet.

Isofix finns tyvärr bara på ytterplatserna på 2a raden i vår bil, så vi använde inte det.
av Herrblom
#1389355
Du kan sätta in Isofix fram det gjorde jag på min Xc90 -16 kostade 1500kr. Vi åker 7 en del när vi äter semester. Man får plats en del i bak men som andra säger är nog takbox att rekommendera om vagn och annat ska med, utblås på 3:e raden finns redan 16, likaså gardiner i bakdörrarna.
av jiffi
#1390101
Babyskydden är sällan problem, de blir struligare när de skall vändas framåt då de stolarna tar större plats hur konstigt det än låter. Har xc90 t8 20 samt har haft Sharan, Q7 samt GLS. Volvon är väl den bästa kompromissen för alla medan Sharanen klart enklast i vardagen med allt vad det innebär i termer av in ut ur bil, ISOFIX på alla platser etc. Q7 grym på vägen samt isofix på alla platser på andra raden. Baserat på mina erfarenheter skulle jag leta en XC90 i ljus metallic med svart inredning. Tillval som är ett måste är följande: Luftfjädring, barnstol mitten bak, tonade rutor samt gardiner, minst HK stereo och drag. Ett tips är också att köpa Thule wingbars istf för volvos orginalräcke då boxen hamnar lägre med Thule bågarna vilket blir bra i kombination med i och ur-stigningsläget på luftfjädringen då det blir lättare att lasta boxen. Stort grattis och hoppas allt går bra
av V70_2005
#1390121
jiffi skrev:Babyskydden är sällan problem, de blir struligare när de skall vändas framåt då de stolarna tar större plats hur konstigt det än låter. Har xc90 t8 20 samt har haft Sharan, Q7 samt GLS. Volvon är väl den bästa kompromissen för alla medan Sharanen klart enklast i vardagen med allt vad det innebär i termer av in ut ur bil, ISOFIX på alla platser etc. Q7 grym på vägen samt isofix på alla platser på andra raden. Baserat på mina erfarenheter skulle jag leta en XC90 i ljus metallic med svart inredning. Tillval som är ett måste är följande: Luftfjädring, barnstol mitten bak, tonade rutor samt gardiner, minst HK stereo och drag. Ett tips är också att köpa Thule wingbars istf för volvos orginalräcke då boxen hamnar lägre med Thule bågarna vilket blir bra i kombination med i och ur-stigningsläget på luftfjädringen då det blir lättare att lasta boxen. Stort grattis och hoppas allt går bra
Takbox (och cyklar på taket) är ett gissel. Kanske funkar om man är över 2m, jag är inte det och har en låda i bilen jag står på. En sänkbar fjädring hade underlättat.

Har du råkat trycka upp panoramataket med det låga takräcket på någon gång? Några risker för skador. Har ett högre räcke och man kan öppna panoramataket under boxen jag valde just därför.
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]