Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av awelon
#1390097
Ser fin ut den där ! Har själv en S80 07 2.5T som gått 34 tusen strax. Det är ju typ samma bil med annan rumpa. Har dock mörk helskin. Just beige är jag alltid skeptisk till.. smaken är såklart som baken. Men den måste ju bli smutsig fort. Dessutom brukar det synas väldigt tydligt på ratt och växelspak avlagringar o annat äckligt. Denna ser dock ovanligt fräsch ut. En varning dock.. jag har varit med om en beige inredning som såg väldigt fräsch ut. Men som på bara några veckor totalt fallerade. Dem hade helt sonika målat över slitaget. För övrigt är jag väldigt nöjd med min S80. Har i princip inte krånglat någonting de 3 åren jag haft den. Enda som vart var nivomaten, stötdämaren, bak gav upp på ena sidan. Fick tag på en begagnad rätt billigt och enklare reparation har jag aldrig varit med om :)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1390149
Jag hade blivit mycket mer förvånad om en bilhandlare sagt "Du kan ringa igen om tre veckor. Den här skorven kommer inte att vara såld än, då heller".
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1390288
@PetePetrol, Min granne som även är min kompis köpte en sån bil. Med sådana miltal han har haft mer bekymmer med den. Än vad jag haft med min + 20 år gammla V70. Men ni gör ju självklart som ni vill jag skulle inte köpa det är min bara min åsikt. Köper man en nybessad bil 6500 spänn som jag gjorde får man bortse från miltal o räkna med att den kanske inte håller hem ens. Detta är även den bara min åsikt som ingen behöver bry sig om .
av PetePetrol
#1390336
@gubbstrutt, 20 år gammal bil, nybes och 6500 kr, 12 år gammal bil, relativt nybes och ca 30 000 kr blir ju ungefär samma kalkyl :-) .
Alltid bra med åsikter. Dock har jag ägt två röda bilar tidigare, och dessa kräver extra omsorg då väder och vind sliter på lacken. Fast det kanske har blivit bättre under åren...
av Erik Å
#1390451
En ingenjör från Torslanda (det här var runt år 2000) påstod att de (solid) röda bilar som byggdes i Göteborg klarlackades medan de som byggdes i Gent inte fick klarlack..
Sen har det spekulerats om varför röda lacker mattas ner mer än andra färger. Jag gillar förklaringen att ett röd färg ska absorbera allt blått ljus. Blått ljus har högst energi och bleker därmed mest. Många andra kulörer kan tillåta sig att reflektera bort blått och slippa bekymret :-) Teorin håller inte för svart! :-D
av rosefors
#1390515
Om man kan skruva själv kan man sätta en budget på runt 20-25.000 att köpa delar för och byta i praktiken varenda slitagedel på hela bilen i ett enda ryck. Om resten av bilen är i bra skick kommer du få en bil som sannolikt är lika driftsäker och med en körkänsla motsvarande en lätt begagnad.

I huvudsak är det växellådan man kan behöva oroa sig för. Speciellt om bilen gått trimmad.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]