Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1389968
Nej vevhusventilationen funkar bra så det vill jag inte. Är det nån som bytt laddningsregulatorn med generaton på plats och hur i så fall?

Tacksam om nån vet om det går att byta regulatorn på plats. Ärligt talat har jag personligen svårt o se hur det skulle gå till men vem vet?.
av Erik Å
#1389984
Det är ju en ocean av ledigt utrymme mellan generatorn och insuget.. minst 30mm! :-D
Allvarligt talat, går det inte att pilla in en phillips-bits in i hålet in till skruvskallen och vrida den med en liten skiftnyckel?
Eller är skruven så lång att den slår i insuget på väg ut..?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1390112
Jo får testa det eller smida till nått eget verktyg o hoppas att skruven släpper. Ja det är ju väldigt bra plats där får ju knappt ner varken händer eller armar :laugh: . Skruven är 20mm lång i min lösa reservgenerator. Tack för tipset.
av v16v
#1390255
Jag byte för ett par år sen laddningsregulatorn på en hotellparkering i Umeå, enda verktygen som fanns i bilen var en skiftnyckel och en Philips 2 mejsel.
3 skruvar som håller plastkåpan var lite knepig men det gick och 2 skruvar på regulatorn gick lite lättare, tog högst en halv timme att demontera och ungefär lika länge att montera och regulatorn hämtades från Biltema.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1392477
Har bytt pluskabeln från generatorn till batteriet samt jordkablarna och sist men inte minst batteriet.
Det var spännings fall i kablarna. Nu laddar det 13.70 till 13.85 på polerna med halvljus o full fläkt o det duger åt mig :-) .
Ska byta regulatorn med kol vid senare tillfälle.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1392492
Bra att det löste sig :) Det kan hända mycket lustigt när dom kablarna inte har 100%ig anslutning. Oftast räcker det dock med att göra rent kontaktytorna.
~13.8V är väl fortfarande lite åt det snåla hållet, men fullt godkänt. Mycket troligt att det ökar lite under körning med lite mer varv än tomgång också.

Fast, du säger "kabeln från generatorn till batteriet"...? Så är det ju inte kopplat, det är ju kopplat från generator till startmotor(1 kabel), och från startmotorn till batteriet(1 kabel till), dvs det är totalt 2 kablar innan strömmen når batteriet.
Det är heller inte ovanligt att det blir lite lagom kass kontakt i kabelskon på pluskabeln där vid batteriet. Bör dock kännas då den i dom fallen oftast blir onormalt varm.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1392507
Lucif3r skrev:Fast, du säger "kabeln från generatorn till batteriet"...? Så är det ju inte kopplat, det är ju kopplat från generator till startmotor(1 kabel), och från startmotorn till batteriet(1 kabel till), dvs det är totalt 2 kablar innan strömmen når batteriet.
Det är heller inte ovanligt att det blir lite lagom kass kontakt i kabelskon på pluskabeln där vid batteriet. Bör dock kännas då den i dom fallen oftast blir onormalt varm.
Jo det stämmer men tänkte inte på att lägga upp det så. Nej ingen av mina kablar vart särskilt varma konstigt nog.
Men jag belastade inte kablarna mer än det som nämns ovan. kanske därför?.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]