Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1390096
Jag har precis köpt en V70 D3 2012. Har sedan tidigare en S80 2.5T och har haft andra äldre volvos innan detta. Kan säg att D3'an är SÅ mycket behagligare att köra en bensinaren. Man behöver inte gasa för att komma åt kraften, den finns där direkt. Även om bensinaren kanske tar en på en raka 130+ Men upp dit veti fasen. Så nog tycker jag D3'an räcker gott! Snålare och billigare skatt. Min d3'a ligger på 0.74l / mil blandad körning. Kör rätt mkt i stan på det då jag bor mitt i centrum.
För övrigt faller jag i gruppen, köper aldrig manuell igen. Kör manuell på firma bilen och det räcker!! Så skönt att bara kunna gasa iväg utan att bry sig om nått annat!

Så jag rekommenderar D3 automat :) Se till att få med de viktigaste i utrustning.
#1390357
Varje gång jag har bytt olja i min automatlåda har det märkts att den växlat bättre. Störst skillnad var det första gången. Verkar som om mest skit slits bort de första milen.

Jag har alltså automatlåda i min XC70 2012. Det är första gången jag köpt ny bil med automatlåda. Men det är också första gången jag köpt en där en automatlåda som fungerat vettigt när man drar husvagn har funnits att få. Förra gången jag köpte nytt var när jag köpte en 854 Turbo 1994. Automatlådan till den fungerade inget vidare med en husvagn bakom. Så jag valde manuell den gången.
Med AWD kan man ge sig ut med tunga släp på ställen där man aldrig kommit fram med tvåhjulsdrift. Det gör förstås att påfrestningen på drivlinan blir hög. Momentförstärkningen i automatlådan, liksom konverterns förmåga att tåla krypkörning bättre än lamellerna i den manuella lådan, är bra tillgångar då. I den här bilen är oljan i konvertern vattenkyld. Annars var det en svaghet i tidigare Volvo, där automatens oljekylare var luftkyld (eller inte fanns alls, som standard).
#1390891

apersson850 skrev:Annars var det en svaghet i tidigare Volvo, där automatens oljekylare var luftkyld (eller inte fanns alls, som standard).
Då måste det vara väldigt gamla Volvos, det har suttit värmeväxlare med vartenkylning (kombinerade kylare för kylvatten och växellåda) sedan minst 940 i början på 90-talet.

OT, enda fördelen med manuell låda idag är något lägre förbrukning. Går kopplingen så åker man inte sällan på att byta dubbelmassesvänghjul och då är man uppe i samma kostnad som en bagagnad automatlåda i många fall...

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]