Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389900
Hej, har en Volvo S60 2.5t 2003. För två veckor sedan fick jag det klassiska "Motorprestanda nedsatt" och "Motorsystem, Service erfodras". Bilen går hur bra som helst men när jag får dessa felmeddelanden så går bilen in i "felläge" och man kan max varva 1500 vpm.. Startar jag om bilen så funkar den som vanligt igen för ett tag.

Idag så läste jag ut felkoderna.. Två stycken fel:

* P2108. Throttle Actuator Control Module. Performance
* P0638. Throttle Actuator Control Range / Performance Bank 1.

Är det gasspjället som behöver rengöras eller kan det vara någon annan givare eller liknande som är trasig?

Tack för svar,

//Jocke
Senast redigerad av 1 jockeswe, redigerad totalt 0 gånger.
#1390040
Rengöring är steg1.

Lite tråkigt jobb på en turbo, men känn så det inte går tungt och/eller är smutsigt på själva spjällskivan. Bara lätt obalans kan ge symptom.
Klibbar spjällskivan är det inget snack om rengöringsbehovet.

Men, det kan också vara själva lägessensorn inne i spjället, eller i pedalen.
Eller, annat i själva spjället. ETA spjällen är färdväga bättre en ETM, men inte ofelbara.
#1390633
Nu händer det konstiga saker här.. Vi rengjorde ju gasspjället i lördags och efter det så har jag kört rätt mycket med bilen och den har gått som den ska. Imorse när jag startade bilen fick jag samma felmeddelande igen (Service erfordras + Motorprestanda nedsatt). Nu är tomgången betydligt mer orolig och pendlar upp och ner. Provade starta om bilen någon timme senare och då går den inte in i "nedsatt motorprestanda" men med fortsatt riktigt kass tomgång. Körde 5minuter med bilen och när jag kommer tillbaka så luktar det bränt och ryker lite.. svårt att se exakt från var det kommer men uppskattningsvis från närheten av turbon. Kopplade in felkodsläsare som gav P2108 enbart... alltså enbart felkoden för nedsatt motorprestande.. väldigt konstigt. Tips på vad jag kan testa? Kan man tex. testa rengöra gaslägesgivaren (den som sitter nånstans vid gaspedalen)?
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]