- lör 11 jul 2020, 00:30
#1389943
Vill man reda ut det här ordentligt så kan man blandtanka metodiskt. Inte bara hälla i 50% och tro att allt går bra, för det kan bli fel också.
Men gör så här: Kör tanken så tom som du vågar. Fyll i t.ex 15 liter E85 och resten bensin. Kör slut på det. Fyll i 20 liter E85 och resten bensin. Kör slut på det och fyll i 25 liter E85 och resten bensin. Fortsätt så med 5 liters ökning varje ny tankning. Skriv körjournal så att du håller reda på blandningsprocenten. Eller spara kvittona. Bara du har koll på blandningen. Håll på så med ökningen av E85 tills motorn säger till. Det kan t. ex vara startsvårigheter, inte svara på gaspådrag som vanligt eller att motorlampan tänds. Detta är ofarligt om det inte blir långvarigt. Om det inträffar något sådant (inte säkert att det gör det) så häll i 5 liter bensin i tanken. Då kommer du ner iden blandningsprocenten som du hade tidigare och bilen gick bra. Därför har du nytta av körjournalen.
Det finns ingen bestämd gräns för hur mycket E85 bilen tål. Det är i första hand inställningen i styrdatorn som bestämmer det. Den har ju ett brett område att reglera bränslekvaliteten. I vissa fall kan området sträcka sig så långt att 100% E85 blir "godkänt" av styrdatorn. I andra fall kanske den säger ifrån ganska tidigt. Det får man reda på genom körjournalen. Man vet var brytpunkten ligger. En sak är viktig om man vill köra på E85. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader på förbränningsluften än vad bensin vill ha. Därför är så kallade "öppna sportluftfilter" ingen bra kombination med E85. Det fanns ett luftförvärmningssystem på bilen från början. Se till att det fungerar året runt. Då har man en stor chans att hålla nere bränsleförbrukningen genom att bränslet förbränns effektivare.
Och kom ihåg att det är skillnad på 85% etanol och 85% E85. Etanolen i E85 är från början 99.98%. Alltså nästan 100%. Sedan blandas den upp med 15% bensin. Och blandtankar man så blandas etanolen ju upp med ännu mera bensin.
Vill man köra på 100% E85 så får man konvertera motorn eller motorns styrsystem. Det finns i princip 4 metoder för det: 1. Sätt i en bränsletrycksregulator och öka mottrycket så att det kommer mera bränsle i spridarna. 2. Byt till större spridare som flödar mera bränsle. Dessa två metoder kan kanske anses som någorlunda lätta, men det finns ingen köldstartfunktion och om man av någon anledning tvingas köra på bensin i något läge så krävs det skruvjobb i motorn.
Nästa steg, 3. Kan vara att installera en Piggyback. En elektronisk dosa som förlänger tiden för insprutningspulsen. Elektronik är förhållandevis lätt att styra. Man kan med enkla medel trimma in en Piggyback i vissa fall. Moderna Piggyback har dessutom en inbyggd eller manuell köldstartfunktion. Piggyback är vanligtvis enkla att installera. På YouTube finns filmer där både barn och blondiner monterar en Piggyback.
Det ultimata och fjärde steget är att mappa om styrdatorn. Detta är samtidigt det dyraste.
Det finns mycket mer att säga om E85, men det blir långa uppsatser. På www.etanol.nu kan man läsa mer om det. Där finns mycket kunskap.
Jag själv körde mer än 5000 mil, eller mer än 5 år en blandtankad Volvo 245 -92. Den gick utan problem och fick ingen anmärkning på besiktningarna. Efter mig gick den bilen 3 år till med samma blandtankning. Rosten tog den. Efter den körde jag en V70 2.0 F-08 i 9 år. Alltid på E85. Nu kör jag fortfarande en FFV, en Ford Kuga -20. Också den alltid på E85. Men jag har inte kommit över 1000 mil ännu på den.
Men gör så här: Kör tanken så tom som du vågar. Fyll i t.ex 15 liter E85 och resten bensin. Kör slut på det. Fyll i 20 liter E85 och resten bensin. Kör slut på det och fyll i 25 liter E85 och resten bensin. Fortsätt så med 5 liters ökning varje ny tankning. Skriv körjournal så att du håller reda på blandningsprocenten. Eller spara kvittona. Bara du har koll på blandningen. Håll på så med ökningen av E85 tills motorn säger till. Det kan t. ex vara startsvårigheter, inte svara på gaspådrag som vanligt eller att motorlampan tänds. Detta är ofarligt om det inte blir långvarigt. Om det inträffar något sådant (inte säkert att det gör det) så häll i 5 liter bensin i tanken. Då kommer du ner iden blandningsprocenten som du hade tidigare och bilen gick bra. Därför har du nytta av körjournalen.
Det finns ingen bestämd gräns för hur mycket E85 bilen tål. Det är i första hand inställningen i styrdatorn som bestämmer det. Den har ju ett brett område att reglera bränslekvaliteten. I vissa fall kan området sträcka sig så långt att 100% E85 blir "godkänt" av styrdatorn. I andra fall kanske den säger ifrån ganska tidigt. Det får man reda på genom körjournalen. Man vet var brytpunkten ligger. En sak är viktig om man vill köra på E85. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader på förbränningsluften än vad bensin vill ha. Därför är så kallade "öppna sportluftfilter" ingen bra kombination med E85. Det fanns ett luftförvärmningssystem på bilen från början. Se till att det fungerar året runt. Då har man en stor chans att hålla nere bränsleförbrukningen genom att bränslet förbränns effektivare.
Och kom ihåg att det är skillnad på 85% etanol och 85% E85. Etanolen i E85 är från början 99.98%. Alltså nästan 100%. Sedan blandas den upp med 15% bensin. Och blandtankar man så blandas etanolen ju upp med ännu mera bensin.
Vill man köra på 100% E85 så får man konvertera motorn eller motorns styrsystem. Det finns i princip 4 metoder för det: 1. Sätt i en bränsletrycksregulator och öka mottrycket så att det kommer mera bränsle i spridarna. 2. Byt till större spridare som flödar mera bränsle. Dessa två metoder kan kanske anses som någorlunda lätta, men det finns ingen köldstartfunktion och om man av någon anledning tvingas köra på bensin i något läge så krävs det skruvjobb i motorn.
Nästa steg, 3. Kan vara att installera en Piggyback. En elektronisk dosa som förlänger tiden för insprutningspulsen. Elektronik är förhållandevis lätt att styra. Man kan med enkla medel trimma in en Piggyback i vissa fall. Moderna Piggyback har dessutom en inbyggd eller manuell köldstartfunktion. Piggyback är vanligtvis enkla att installera. På YouTube finns filmer där både barn och blondiner monterar en Piggyback.
Det ultimata och fjärde steget är att mappa om styrdatorn. Detta är samtidigt det dyraste.
Det finns mycket mer att säga om E85, men det blir långa uppsatser. På www.etanol.nu kan man läsa mer om det. Där finns mycket kunskap.
Jag själv körde mer än 5000 mil, eller mer än 5 år en blandtankad Volvo 245 -92. Den gick utan problem och fick ingen anmärkning på besiktningarna. Efter mig gick den bilen 3 år till med samma blandtankning. Rosten tog den. Efter den körde jag en V70 2.0 F-08 i 9 år. Alltid på E85. Nu kör jag fortfarande en FFV, en Ford Kuga -20. Också den alltid på E85. Men jag har inte kommit över 1000 mil ännu på den.