Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ChillaX_
Hej alla!

Nu är det så här att min mor har lite problem med sin Volvo 940 S2.3 med lätttrycksturbo, en -96a. När hon har varit ute och kört så är ibland allt vatten i expansionskärlet slut, det är aldrig helt torrt men väldigt långt nere.

Saken är den att man aldrig ser någonstans där vattnet runnit. Dessutom läcker det vid väldigt olika tillfällen, en dag körde hon över 50 mil och allt vatten var kvar, sedan kan helt plötsligt nästan allt vatten vara slut efter en 10milsfärd...

Det som är bytt är:
* Kylare
* Termostat
* Lock på expansionskärlet
* Pump

Det mesta är alltså bytt, men något läcker fortfarande. Lika mycket som innan vi bytte det dessutom. Bytt hos en verkstad i närheten här, ingen märkesverkstad, men de verkar ha koll på läget :).

Någon som har några idéer?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Koll på läget?? Dom har ju inte hittat felet... :lol:
Lyft på mattan vid förarsidan och känn efter fukt på mattan vid och runt pedalerna.
Titta även i motorutrymmet efter vita beläggningar!

Ryker bilen mycket?
av ChillaX_
Jocke S. skrev:Koll på läget?? Dom har ju inte hittat felet... :lol:
Lyft på mattan vid förarsidan och känn efter fukt på mattan vid och runt pedalerna.

Ryker bilen mycket?
Det är ju sant ;). Ska känna där nästa gång vi varit ute och kört då, i motorrummet hittar jag fasen inga vita beläggningar, men det är glykol i vattnet så..

Ryker gör den inte särskilt mycket, inte mer än vad min 850 gör, och den är inga problem med, men ska kolla extra på det också.

Tack så mycket för tipsen!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det finns säkert många åsikter om detta men du kan ju testa att hälla i en påse ingefära i kylarvattnet. Det var samma problem med mina föräldrars 940 och där hjälpte det med ingefära. Jag var skeptisk från början men det har hållit tätt sedan dess. Värt att nämna kan vara att vi testade med kylarcement (Biltema) först, men det gav ingen effekt.
av ChillaX_
Tomas88 skrev:Det finns säkert många åsikter om detta men du kan ju testa att hälla i en påse ingefära i kylarvattnet. Det var samma problem med mina föräldrars 940 och där hjälpte det med ingefära. Jag var skeptisk från början men det har hållit tätt sedan dess. Värt att nämna kan vara att vi testade med kylarcement (Biltema) först, men det gav ingen effekt.
Mest spännande svar hittills, helt klart värt att testa - men kan inte ingefära slipe sönder saker inne i kylaren?

Fler tips är hjärtligt välkomna ;)
av esso
Kolla expansionskärlet under slangen, jag hade en spricka i plasten under slanganslutningen. Det läkte dock mest när bilen stod kall.
av Fisketorp
Jocke S. skrev:Koll på läget?? Dom har ju inte hittat felet... :lol:

Ryker bilen mycket?
Intresant synpunkt då just min sambos 940 91a har tedens att bli sjukligt blöt där(minns ej om det blir det torrt väder med)
trode det var någon dränerings som var tilltäppt.

vart/vad ska man kolla ifall det blir blött på golvet vid pedalerna?
nivån sjunker sakta i behållaren men vi har inte hittat något lekage.

mer än pumpen + en slang vilket gjorde att det sjunker betydligt långsammare=)

//Martin
av ChillaX_
Har nu hittat felet, trycksatte vattnet och såg att det läckte från hela sidan på topplocket - ingen tvekan om att det är toppackningen alltså! Så nu blir det ny packning + planing av toppen...
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]