Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389943
Vill man reda ut det här ordentligt så kan man blandtanka metodiskt. Inte bara hälla i 50% och tro att allt går bra, för det kan bli fel också.
Men gör så här: Kör tanken så tom som du vågar. Fyll i t.ex 15 liter E85 och resten bensin. Kör slut på det. Fyll i 20 liter E85 och resten bensin. Kör slut på det och fyll i 25 liter E85 och resten bensin. Fortsätt så med 5 liters ökning varje ny tankning. Skriv körjournal så att du håller reda på blandningsprocenten. Eller spara kvittona. Bara du har koll på blandningen. Håll på så med ökningen av E85 tills motorn säger till. Det kan t. ex vara startsvårigheter, inte svara på gaspådrag som vanligt eller att motorlampan tänds. Detta är ofarligt om det inte blir långvarigt. Om det inträffar något sådant (inte säkert att det gör det) så häll i 5 liter bensin i tanken. Då kommer du ner iden blandningsprocenten som du hade tidigare och bilen gick bra. Därför har du nytta av körjournalen.
Det finns ingen bestämd gräns för hur mycket E85 bilen tål. Det är i första hand inställningen i styrdatorn som bestämmer det. Den har ju ett brett område att reglera bränslekvaliteten. I vissa fall kan området sträcka sig så långt att 100% E85 blir "godkänt" av styrdatorn. I andra fall kanske den säger ifrån ganska tidigt. Det får man reda på genom körjournalen. Man vet var brytpunkten ligger. En sak är viktig om man vill köra på E85. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader på förbränningsluften än vad bensin vill ha. Därför är så kallade "öppna sportluftfilter" ingen bra kombination med E85. Det fanns ett luftförvärmningssystem på bilen från början. Se till att det fungerar året runt. Då har man en stor chans att hålla nere bränsleförbrukningen genom att bränslet förbränns effektivare.
Och kom ihåg att det är skillnad på 85% etanol och 85% E85. Etanolen i E85 är från början 99.98%. Alltså nästan 100%. Sedan blandas den upp med 15% bensin. Och blandtankar man så blandas etanolen ju upp med ännu mera bensin.
Vill man köra på 100% E85 så får man konvertera motorn eller motorns styrsystem. Det finns i princip 4 metoder för det: 1. Sätt i en bränsletrycksregulator och öka mottrycket så att det kommer mera bränsle i spridarna. 2. Byt till större spridare som flödar mera bränsle. Dessa två metoder kan kanske anses som någorlunda lätta, men det finns ingen köldstartfunktion och om man av någon anledning tvingas köra på bensin i något läge så krävs det skruvjobb i motorn.
Nästa steg, 3. Kan vara att installera en Piggyback. En elektronisk dosa som förlänger tiden för insprutningspulsen. Elektronik är förhållandevis lätt att styra. Man kan med enkla medel trimma in en Piggyback i vissa fall. Moderna Piggyback har dessutom en inbyggd eller manuell köldstartfunktion. Piggyback är vanligtvis enkla att installera. På YouTube finns filmer där både barn och blondiner monterar en Piggyback.
Det ultimata och fjärde steget är att mappa om styrdatorn. Detta är samtidigt det dyraste.
Det finns mycket mer att säga om E85, men det blir långa uppsatser. På www.etanol.nu kan man läsa mer om det. Där finns mycket kunskap.
Jag själv körde mer än 5000 mil, eller mer än 5 år en blandtankad Volvo 245 -92. Den gick utan problem och fick ingen anmärkning på besiktningarna. Efter mig gick den bilen 3 år till med samma blandtankning. Rosten tog den. Efter den körde jag en V70 2.0 F-08 i 9 år. Alltid på E85. Nu kör jag fortfarande en FFV, en Ford Kuga -20. Också den alltid på E85. Men jag har inte kommit över 1000 mil ännu på den.
#1389957
Största nackdelen idag med E85 är att den blivit mycket dyrare vilket gör att det oftast går på öret jämt upp mot att köra bensin.
När jag konverterade mina bilar var E85 billigare att köra på än bensin.
Idag kör jag 9-5:an på E85 endast för högre effekt.
Jag har även konverterat en åkgräsklippare och en vanlig som körs på E85 för att det luktar bättre :-)
#1390012
Enkel tumregel för att beräkna om det är billigare eller dyrare med E85: Multiplicera det aktuella priset på E85 med 1,3. Om svaret blir under gällande bensinpris så är det billigare.
Nu förutsätter ju detta att man jämför priserna på samma station och samma dag. 1,3 är merförbrukningen i genomsnitt. Jag kan köra min Kuga E85 på 1 liter vid lugn och jämn körning och den har ändå automatlåda. Broschyren säger 0,65 för både E85 och bensin med manuell låda. Jag har ingen möjlighet att kolla upp det, men det låter lite märkligt.
#1390035
Att man anger samma förbrukning på bensin och E85 beror på att bilen certifieras på bensin. Då behöver de inte uppge den exakta förbrukningen på E85.
Ett sätt att luras...
#1390103
Ja, hoppas du kan hitta några bra argument för att gå vidare med.

Vi kan berätta för alla som undrar, varför finns det inte så många FFV-bilar att välja på längre? (FFV är Volvo och Fordspråk för alternativbränslebilar. FlexiFuel Vehicle)
Det är inte bilfabrikanterna som håller emot. Många av dom kan tekniken, den har varit känd länge. För tio - femton år sedan hade dom flesta fabrikat med lite självaktning experiment eller produktion. Volvo och SAAB känner vi till, men även Ford, VW med dotterbolag, Renault, Pegeuot, Citroen, dom tre stora i USA men även lite udda bilmärken som Bentley och för att inte tala om Koeningsegg. Även BMW hade synts testköra en E85-bil i Sverige. Mercedes sålde inga i Europa men däremot i Brasilien. Japanerna lär ha haft några modeller, men dom såldes bara i Östra Asien. Kanske gör det ännu? Det produceras etanol i Indien och Australien bl.a.
Hursomhelst, Bilindustrin kan och vet hur man gör. Det är i stället beslutsfattare och politiker som håller emot. Både här i Sverige och i EU.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!