Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1389496
Lär få kolla igenom min laddning snart. Det jag undrar över är sitter kolen o laddnings regulatorn ihop?.
Kan jag byta hela enheten som på en gammal 80tals 240 utan att slakta hela alternatorn som man fick göra förr för att byta kolen?.
Är 13.80 13.90 ok direkt på alternatorn jag tycker det är en smula dåligt?
Motor B5252S 10V 144 hk.

Tack för svar.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
av Erik Å
#1389499
Det brukar väl vara så på de här årgångarna av generatorer, kolen sitter ihop med regulatorn.. ?
Sen finns förstås överhängande risk att släpringarna är hårt slitna och spåriga.
Minns när jag bytte regulator på min R19, jag "svarvade" släpringarna med en liten enkelgradig fil medan motorn gick på tomgång :-o Blev fint :-) Inte helt riskfri manöver..
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1389570
Erik Å skrev:Det brukar väl vara så på de här årgångarna av generatorer, kolen sitter ihop med regulatorn.. ?
Jag vet inte har inte du bytt på din du har ju haft den sen ny?
av Erik Å
#1389577
gubbstrutt skrev: ons 08 jul 2020, 23:58 Jag vet inte har inte du bytt på din du har ju haft den sen ny?
Nä, den har ju bara gått 52 000, inte ska väl kolen vara slut redan? :-D
Hmm, kanske läge att titta efter..
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1389584
Meka aldrig med nått som funkar men det är ju bara min åsikt. Nån som vet hur det ser ut?
av Erik Å
#1389597
Mja, lite förebyggande underhåll på förslitningsdetaljer kan vara klokt så man slipper bli stående ute i skogen en mörk, kall vinternatt.. :-D
Måste fixa med AC:n först, sen kanske jag tar ur laddningsregulatorn
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1389644
Försökte att få lös regulatorn på min gamla generator men gick inte, skruvarna är av stål och generatorn av metall så skruvarna satt där dom satt. Det enda som hände var att skallarna blev runda :-(
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1389810
@DayDreamer, Kom du åt alla skruvar med generatorn på plats på ett vettigt sätt?.
Trist när det ärjat fast stål och aluminium har en förmåga till det.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1389891
Provade aldrig på plats, testade mest för skojs skull när jag hade fått ut generatorn.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1389946
Jag har med en lös generator jag tittat på mina skruvar släppte så nu vet jag att kolen och regulatorn sitter ihop.
Men det är en skruvjävel som jag inte kommer åt när generatorn är på plats. Det e en stjärnskruv som håller kåpan över regulatorn :mad: .
In suget och allt är i vägen sa jag behöva plocka ur genratorn o skrota halva motorn för o byta laddregulatorn ?:bored: ?

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]