Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389826
Hej Volvovänner!

För 10-12 år sedan provade jag en sommar att köra min SAAB 9-5 Aero sportcombi 2004 på 50% etanolinblandning...
Fick med detta runt 275 hästkrafter i stället för 250...

Det sade då att alla "moderna" bilar kunde köras på 50/50 etanol/bensin på sommaren (ingen risk för kondens och rostskador då), men, numera, skulle det gå att få lite mer power i min XC60 T5 med samma inblandning?

Är det riskabelt att testa månntro?

Och, vad krävs egentligen att köra med mer än 50% etanol?

Någon som sitter på bra svar här?

Köpte min XC60 T5 2018 för sex veckor sedan och är skitnöjd! Faktiskt, det var min första Volvo efter 39 år med körkort!
Sommaren 2017 passerade jag en skitsnygg ny V90 och sedan dess har jag haft Volvo i åtanke när vi skulle byta bort vår Mercedes C180 kombi...
#1389829
Stryrbox med programvara som kan justera bränsle och tändning tillräckligt. Eventuellt större spridare om du planerat ta ut högre effekt.
Din gamle Saab från -04 kunde du köra på ren E85 om man byter programvaran.

Ska du blanda in E85 i en bensinbil så borde du hålla koll på "STFT and LTFT/Short Term & Long Term Fuel Trim".
Nyttan med att blanda E85 är dock tveksam i en bensinbil ;). Bytt programmvara och bränsle helt istället.
#1389832
KalleJ skrev:Stryrbox med programvara som kan justera bränsle och tändning tillräckligt. Eventuellt större spridare om du planerat ta ut högre effekt.
Din gamle Saab från -04 kunde du köra på ren E85 om man byter programvaran.

Ska du blanda in E85 i en bensinbil så borde du hålla koll på "STFT and LTFT/Short Term & Long Term Fuel Trim".
Nyttan med att blanda E85 är dock tveksam i en bensinbil ;). Bytt programmvara och bränsle helt istället.
Så, vad blev svaret då? Kan jag hälla i E85 till 50% inblandning utan att modda min XC60 T5?
#1389857
Upp till 50% går säkert bra, men du får inga fler hästar och sopparäkningen blir större.
Jag körde med ungefär 35% E85 tidigare, men efter prissänkningarna på bensin blir det dyrare (och krångligare) att blandtanka.
#1389909
mikebike skrev:Upp till 50% går säkert bra, men du får inga fler hästar och sopparäkningen blir större.
Jag körde med ungefär 35% E85 tidigare, men efter prissänkningarna på bensin blir det dyrare (och krångligare) att blandtanka.
Hmmm... Inga fler hästkrafter, då får det vara!

Hänger det samman med T5:ans styrsystem, eller?
På andra bilar får man ju 10% mer kraft i motorn med 50% etanol i tanken...
#1389929
Jag etanolkonverterade min Saab 9-5 2,0t (150hk) när jag köpte den ny -04.
Det blev ny turbo och annan programvara.
Killarna som gjorde jobbet körde bilen i bänk först utan konvertering med 98 oktan sedan med 50% E85 och sedan 50% E85 efter åtgärd.
Om jag inte missminner mig så var effekthöjningen med bara inblandning av E85 typ +5hk.
Efter moddningen så gav motorn nästan 300hk (på E85) och något under 250hk på 98 oktan.
Så det är ingen idé att blandtanka för att komma upp i effekt utan att ha minst bytt programvara.
#1389930
Ska tillägga att jag har bilen kvar och den har aldrig haft några motorstörningar trots ca 9000mil på E85.
Förståsigpåare sa att man var tvungen att byta topp, bränslepumpar och ledningar mm och att motorn snart skulle haverera...
#1389931
Har även etanolkonverterat en Volvo 945 Turbo med hemmabyggt piggy-back system.
Den blev bara brutalt mycket törstigare utan någon större effektökning trots skruvad turbo.
#1389940
Bäckis skrev:Jag etanolkonverterade min Saab 9-5 2,0t (150hk) när jag köpte den ny -04.
Det blev ny turbo och annan programvara.
Killarna som gjorde jobbet körde bilen i bänk först utan konvertering med 98 oktan sedan med 50% E85 och sedan 50% E85 efter åtgärd.
Om jag inte missminner mig så var effekthöjningen med bara inblandning av E85 typ +5hk.
Efter moddningen så gav motorn nästan 300hk (på E85) och något under 250hk på 98 oktan.
Så det är ingen idé att blandtanka för att komma upp i effekt utan att ha minst bytt programvara.
Tack för bra svar!
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]