- fre 10 jul 2020, 12:03
#1389826
Hej Volvovänner!
För 10-12 år sedan provade jag en sommar att köra min SAAB 9-5 Aero sportcombi 2004 på 50% etanolinblandning...
Fick med detta runt 275 hästkrafter i stället för 250...
Det sade då att alla "moderna" bilar kunde köras på 50/50 etanol/bensin på sommaren (ingen risk för kondens och rostskador då), men, numera, skulle det gå att få lite mer power i min XC60 T5 med samma inblandning?
Är det riskabelt att testa månntro?
Och, vad krävs egentligen att köra med mer än 50% etanol?
Någon som sitter på bra svar här?
Köpte min XC60 T5 2018 för sex veckor sedan och är skitnöjd! Faktiskt, det var min första Volvo efter 39 år med körkort!
Sommaren 2017 passerade jag en skitsnygg ny V90 och sedan dess har jag haft Volvo i åtanke när vi skulle byta bort vår Mercedes C180 kombi...
För 10-12 år sedan provade jag en sommar att köra min SAAB 9-5 Aero sportcombi 2004 på 50% etanolinblandning...
Fick med detta runt 275 hästkrafter i stället för 250...
Det sade då att alla "moderna" bilar kunde köras på 50/50 etanol/bensin på sommaren (ingen risk för kondens och rostskador då), men, numera, skulle det gå att få lite mer power i min XC60 T5 med samma inblandning?
Är det riskabelt att testa månntro?
Och, vad krävs egentligen att köra med mer än 50% etanol?
Någon som sitter på bra svar här?
Köpte min XC60 T5 2018 för sex veckor sedan och är skitnöjd! Faktiskt, det var min första Volvo efter 39 år med körkort!
Sommaren 2017 passerade jag en skitsnygg ny V90 och sedan dess har jag haft Volvo i åtanke när vi skulle byta bort vår Mercedes C180 kombi...