Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389884
Min bil har under det senaste året förbrukat bromsvätska på något sätt. Alltså det har försvunnit lite hela tiden. Så har haft meddelandet, [Låg bromsvätska service snarast] under en längre tid till och från.

Var på Bilia häromdagen och så pratade jag med en av serviceteknikerna på plats och de tog in bilen och kollade under till. Killen ställde en diagnos på bilen på under 5 minuter när vi tog bort platskåpan var det något gult liggandes under på växellådan han menade att det var bromsvätska. Nu kommer biten där jag fattar noll. Han menar att det finns en något i kopplingen som hjälper till att pressa ut bromsvätska typ och att det är därifrån det läcker. Dessutom hävdar han att för att lösa detta måste man byta kopplingen och det jobbet går på 18 000 hos Bilia. Trodde seriöst jag skulle svimma. Stämmer detta? Har någon koll?
#1389918
Volvobilar har hydrauliskt manövrerad koppling (finns/fanns andra bilar som hade vajer) och den brukar använda samma vätska som bromssystemet för att pumpa ner i slavcylindern som trycker på kopplingslamellen. Förr i tiden satt slavcylindern utanför kopplingshuset men numera är den inbyggd. Så man måste riva isär motor och växellåda för att komma åt att byta.. Lämpligen passar man på att byta koppling på samma gång, arbetskostnaden är helt dominerande. Urtrampningslagret brukar sitta ihop med slavcylindern så det får man utbytt på köpet
Kan ju vara läge att höra med någon icke-Volvo verkstad om de kan tänka sig en aningen mindre pengahög för att göra jobbet. Det går nog att spara någon tusenlapp på att shoppa delarna på nätet i stället för att använda Volvo original.
Fråga vad byte av slavcylinder och koppling kostar..
#1390013
Tyvärr är detta fel inte ovanligt, har blivit drabbad två gånger, först en S70-08 vid 12000 mil och sen en V70N-08 2.4D vid 21000 mil. Volvo ville ha 11000 SEK för att att byta kopplingen på S70:in 2009 så visst kostar det! På V70N satt det ett dubbel-masse svänghjul och som tur var det OK annars hade det tillkommit 4-5 tusen SEK.
Vill man ha garanti på jobbet så är det säkrast att verkstan även håller med delarna...
/Hasse

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]