Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Faxenpraxen
#1389796
Hej!

Vi har en xc60 som precis gått över 10k mil, vid en omkörning så gick motorn in i "lime mode".
Informationen "motorsystem: service erfordras" kom upp på displayen. Bilen kördes till vägkanten och startades om sen var bilen som vanligt.

Kontaktade volvo, dom bad mig köra bilen till deras verkstad. Ganska fort konstaterades ingen komp på en cylinder. Efter 1.5 veckor får vi veta nu att dom hittat metallspån i cylindern och måste byta hela motorn, självrisk på över 16k. Ingen förklaringen varför detta skett får vi eftersom man öppnar aldrig upp toppen.

Jag blir lite orolig eftersom man kommer inte med någon förklaring varför den gått sönder samtidigt ska man byta till en begagnad motor, vad är det som säger att det inte kan hända igen?

Är det vanligt att man inte undersöker vad som gått fel?
En motor som är 6 år gammal ska väl hålla mer än 10000 mil?

Mvh F
av berrabus
#1389866
Peter12345 skrev:Den ”gamla” 5-cylindriga eller den nya 4-cyl motorn (VEA)?
Spelar det ngn roll i det här fallet eller är det ett "känt" problem på en av dem?
av berrabus
#1389869
Gissar att Volvo själva inte gör sådana undersökningar. Förr kanske det var så men numer byter man nog bara det som behöver bytas utan några speciella undersökningar om orsak.

Jag hade en Audi TT för några år sedan där en kolv smälte och och jag fick plocka isär allt för att fixa. Var på Audi för att köpa lite delar till den och passade samtidigt på att fråga ngn detalj och fick då svaret att de visste inte eftersom ingen där hade plockat isär en sådan motor.
av PetePetrol
#1389874
Faxenpraxen skrev: fre 10 jul 2020, 09:25 Hej!

Vi har en xc60 som precis gått över 10k mil, vid en omkörning så gick motorn in i "lime mode".
Informationen "motorsystem: service erfordras" kom upp på displayen. Bilen kördes till vägkanten och startades om sen var bilen som vanligt.

Kontaktade volvo, dom bad mig köra bilen till deras verkstad. Ganska fort konstaterades ingen komp på en cylinder. Efter 1.5 veckor får vi veta nu att dom hittat metallspån i cylindern och måste byta hela motorn, självrisk på över 16k. Ingen förklaringen varför detta skett får vi eftersom man öppnar aldrig upp toppen.

Jag blir lite orolig eftersom man kommer inte med någon förklaring varför den gått sönder samtidigt ska man byta till en begagnad motor, vad är det som säger att det inte kan hända igen?

Är det vanligt att maninte undersöker vad som gått fel?
En motor som är 6 år gammal ska väl hålla mer än 10000 mil?

Mvh F
Varför en begagnad motor? Är det praxis hos alla försäkringsbolag och märkesverkstäder?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1389879
Faxenpraxen skrev: fre 10 jul 2020, 09:25En motor som är 6 år gammal ska väl hålla mer än 10000 mil?
Så klart ”skittråkigt” men sådant händer, precis som alla människor inte blir 80 år gamla skär motorer ihop ibland i förtid även om det är surt.

Vad hade du för motor nu, D4 FWD eller D4 AWD?
av Faxenpraxen
#1389919
Blir bara besviken när bilen är servad hos volvo sen ny, alla åtgärder som har föreslagits från verkstaden är gjorda vid service, så får man inte ens en förklaring varför detta har hänt.

Det är en D4 AWD.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1389923
Tråkigt.
Försäkringsbolag och verkstan har väl i samråd konstaterat att vidare undersökning av felkälla inte är ekonomiskt försvarbart i.o.m att dom hittade metallspån i cylindern.
Vill du plocka av toppen, eller betala någon att göra det för bättre "diagnos", så är det antagligen görbart.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]