Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er

Jag en v70 som bråkat lite med mig det senaste. Det hela började med ett vakumläckage som har smugit sig på utan att jag har upptäckt det vilket har lett till att motorn har gått fetare än den skall. Hur länge är svårt att säga men säkert ett år. Bilen hade ojämn/hög tomgång tillslut och jag började felsöka. Jag hittade tillslut läckaget och längs med vägen bytte jag också luftmassemätaren och rengjorde spjällhuset. Efter dessa åtgärder gick den betydligt bättre, mjukare än tidigare och tomgången är normal igen. Men helt bra blev det aldrig, den gick aldrig lika mjukt som den gjort innan i gången. Och nyligen en dag i 29 grader på motorvägen börjar bilen rycka ibland vid jämn gas. Jag ser också att förbrukningen enligt datorn ligger betydligt lägre än vanligt. Jag körde 110km/h på endast 0.65 där den tidigare har dragit runt 0.8-0.85 i samma hastighet. Jag misstänker därför att motorn går för tunt.

Så min fråga är hur jag bäst skall bena ut vad som inte står rätt till. Kandidaterna för felkälla är ju

* Syresensor på grenrör - mest misstänkt då jag haft vakumläckage och den har gått fett, beläggning på? Den har rullat 29000mil. Har haft ur och tittat. Lite beläggning (gråvit om jag minns rätt) men såg rätt fin ut ändå. Men funktion??

* Laddtryck/insugstemperator sensor - Har haft ur och kollat, rengjort. Såg fin ut och värdena ser ut att stämma i kodläsaren. Tempen stämmer med omgivningstemperaturen när bilen är kall. Däremot verkar den ta tid på sig att återgå till omgivningstemperatur igen (ett par minuter) efter den har vart varm. Vet inte om detta är normalt? Laddtrycket är mellan 1-1.4bar (skall den inte ladda 1.5?)

* Vattentemperatur sensor - Visar vid kall bil samma som omgivningstemperatur och hamnar runt 84-90 grader vid körning. Tycker det känns normalt. (Dock verkar tempmätaren i instrumenteringen bara gå upp till ca 90 grader även om tempgivaren säger högre värde??) Gjorde en resistansmätning och den visade 900 Ohm och då var tempen ca 40 grader. Men skall göra en mätning på kall motor också. Den skall väl ligga på 2500 ohm då?

* Spridare och bränsletryck - Jag har kollat bränslefiltret (blåst igenom det med munnen, inget större motstånd, bränslefiltret är visserligen gammalt) Min tanke är att eftersom färddatorn registrerar mindre bränsle måste det vara knutet till styrningen av spridarna och dess pulslängd. Det måste ju vara det enda sätt ECU kan mäta bränslemängd på. Så därför tror jag det har med en eller flera sensorer att göra. Bilen tvekar inte vid fullgas eller misständer ( men den saknar några pållar.)

* LTFT(Long term fuel table) - Om man har kört länge med ett fel har bilen lärt sig kompensera för detta och det var viktigt att nolla denna tabell efter åtgjärd. Problemet är väl att kompenseringen inte längre stämmer utan kan vara väldigt fel på vissa ställen vilket motorn kan ha svårt att hantera. Jag är osäker om jag har lyckats nolla med min kodläsare. Jag kan bara nolla felkoder i ECU modulen men vad jag kan se är det procentsatser för tomgång, låg belastning och hög belastning. Denna går att nolla men är inte säker på att det är samma som LTFT. Har även låtit bilen stå utan batteri en natt.

Jag skulle ju kunna köpa alla dessa sensorer och byta och förhoppningsvis hade det löst sig men vill ju inte spendera onödiga pengar. Syresensorn är väl den jag inte har möjlighet att testa. Och det är väl tyvärr den jag misstänker.

Någon som har någon bra ide på test för att lista ut vad som är galet? Eller någon som kan hjälpa mig resonera? Jag kanske har glömt något uppenbart?

Jag funderar på att koppla ur syresensorn en kort stund för att se om gången blir bättre. Jag antar att den bör falla till ett "något fett" säkerhetsläge då. Men är lite osäker på om det är någon risk med detta?

Tack på förhand!

/ Ted
Momentana visningen av förbrukningen är inget du ska få efter. Det ger ingenting vettigt.

Rycken är inte ACpumpen som slår till/från?
Testa att stänga av AC när du känner rycken

Fueltrim ändras kontinuerlig, och även longterm borde ändras relativt snabbt.
Annars skulle den ju inte hinna med om så bara landskapet ändras från backigt till plant, eller plötsligt en husvagn på eller av.

Nu finns det betydligt fler adaptioner än så.
Men gör bilen strömlöst då. Då är alla adaptioner nollade, så kan du utesluta det sen.
Jag tror inte på det, men..

Att motorn går för snålt är nästan alltid ouppmätt luft som kommer in. Sk tjuvluft.
Bränslet regleras efter uppmätt luftmängd/flöde och tryck.
Men, även då får man felkod på det innan man märker något. Reglersonden reglerar till lamda 1 för att kompensera för extra syre, och när den maxat sin parameter för att nå 1 så sätts felkoden. Men cylindrarna får lagom bränsle, tills det ballar ur, men då med felkod satt.

En avgasläcka före båda syresensorerna ger motsatt effekt då syrehalten mäts för hög, så den fetar på. Eftersom extrasyret kom in EFTER cylindern så går den för fett.
En sotig sond borde också mäta för LITE syre, och ge samma effekt. = för mycket bränsle.

Du har inte LMM-kvaddar-luftfilter (öppet) och/eller annan vedbod-modifikation?
MickeM skrev:Momentana visningen av förbrukningen är inget du ska få efter. Det ger ingenting vettigt.

Rycken är inte ACpumpen som slår till/från?
Testa att stänga av AC när du känner rycken

Fueltrim ändras kontinuerlig, och även longterm borde ändras relativt snabbt.
Annars skulle den ju inte hinna med om så bara landskapet ändras från backigt till plant, eller plötsligt en husvagn på eller av.

Nu finns det betydligt fler adaptioner än så.
Men gör bilen strömlöst då. Då är alla adaptioner nollade, så kan du utesluta det sen.
Jag tror inte på det, men..

Att motorn går för snålt är nästan alltid ouppmätt luft som kommer in. Sk tjuvluft.
Bränslet regleras efter uppmätt luftmängd/flöde och tryck.
Men, även då får man felkod på det innan man märker något. Reglersonden reglerar till lamda 1 för att kompensera för extra syre, och när den maxat sin parameter för att nå 1 så sätts felkoden. Men cylindrarna får lagom bränsle, tills det ballar ur, men då med felkod satt.

En avgasläcka före båda syresensorerna ger motsatt effekt då syrehalten mäts för hög, så den fetar på. Eftersom extrasyret kom in EFTER cylindern så går den för fett.
En sotig sond borde också mäta för LITE syre, och ge samma effekt. = för mycket bränsle.

Du har inte LMM-kvaddar-luftfilter (öppet) och/eller annan vedbod-modifikation?
Tack MickeM för ditt svar!

Har stängt av ac vid felsökning. Inga moddar, alltid kört orginalfilter.
Den drar lite olja som tycks komma in genom insuget. Antingen turbon som läcker lite eller om den trycker in lite via oljeavskiljaren. Så det är en aning oljigt i insuget. Men det är inget kladd bara ett lager ren motrolja.

Det är medelförbrukningen som ligger lägre än vanligt. Den bör ju ge en indikation ändå att något är galet kan jag tycka.
På tomgång går motorn fint med en pulslängd på ca 2.0ms.
Gasar jag på och håller konstant varv säg 2500 varv vibrerar motorn och pulslängden är ca 1.5ms.
Håller jag lite mer varv 3500-4000 varv går den lite mjukare.
Detta är stillastående utan belastning. Det bör tilläggas att dubbelmassesvänghjulet är slitet vilket kanske kan bidra till vibrationerna??

Jag skall plocka ur några stift och kolla skicket. Kanske kan skvallra lite om blandningen.
På tomgång brukar det bli en adaption på +2.8% detta är ju inom ramen för att inte lösa ut någon kod. Men det kanske skvallrar om tjuvluft.
EVAP ventilen har jag inte kollat. Den kanske inte stänger helt.

Jag är nog mest inne på att en tempgivare mäter för hög temp vilket borde göra blandingen magrare. MAP sensorn hängde ju kvar på ca 10-15 grader högre än omgivningen ca 2-3 minuter. Detta känns inte normalt. Förstår att materialet i sensorn kanske fördröjer temperatursänkningen något men inte så länge. Visserligen är det ju högt flöde där den sitter och kyls kanske ganska fort ändå.

Syresensorn som du säger skulle ju ge en fetare blandning om den är full av beläggning. Jag har inte fått någon felkod på den så den bör ju ligga inom ramarna. Det är ju om den är så långsam att den orsakar bekymmer.

Har gått igenom alla vacumslangar och bytt de som är dåliga. Men kanske skall ta en runda till och kika över detta.
Hej igen!

Jag har fortsatt felsökningen och har upptäckt några saker.

* MAP sensorns tempgivare verkade ligga mycket högre i temp och efter en höjning av tempen (med sensorn ikopplad och utanför insuget) med värmare låg temperaturen kvar ca 5-10 grader ovanför omgivningstemperatur.
* Laddtrycksventilen verkade sliten och stängde inte riktigt. Provade att rengöra och det tycktes bli bättre. Men av tidigare erfarenhet vet jag att även man rengör så kan det börja strula igen.

Jag köpte en nu MAP sensor och laddtrycksventil och monterade. Detta löste den låga bränsleförbrukningen (förmodligen MAPsensorns fel). Nu ligger förbrukningen på 0.85 blandad körning igen istället för mellan 0.7-0.75 och den går mjukare.
Men helt bra blev det inte. Den var fortfarande lite klen och effekten tycktes variera lite. Med MickeM:s utryck att det oftast är tjuvluft som orsakar problem så kikade jag närmare på vakuumslangarna igen. Slangarna jag bytte vid läckaget var inte optimala i storlek och jag tyckte mig kunna höra ett väsande ljud från området där dom sitter. Slangarna är de som går från evap till turbo och insug. Silikonslangar i olika storlekar beställdes hem. Det var i slutändan 6mm och 8mm (innerdiameter) som behövdes. 1 m av varje köptes.

Väsandet försvann och bilen går nu riktigt bra igen. Full kraft och kraften kommer mjukt och fint och släpps lika mjukt och fint när man släpper gaspedalen.

Slutsats:
Hög tomgång berodde på ett stort vakuumläckage på slangen till evap ventilen samt en liten slang som var av som ansluter till undersidan insuget och som är kopplat till oljefällan. Rekomendationen. Byt alla vakuumslangar på samma gång. Lite jobb men inte mycket kostnad och man kan spara en del tid.

Låg bränsleförbrukning tror jag var knutet till defekt MAPsensor som returerar för hög insugstemp som gör att ECU ger motorn mindre bränsle. (Hög luft temp = mindre syre = mindre bränsle)

Ryckig motor vid avslag på gas tror jag beror på laddtrycksventil som hängt sig i öppet läge och gjort att motorn har gått med mer laddtryck än den skall. Det är bara en teori dock. Kan lika gärna vara knutet till vakuumläckaget.

/Ted
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]