Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Darne
#1222559
Hej!
Har fått fellarmet "PARK.ASSIST"p.g.a.att min backvarnare inte fungerar.
Har chansat på att en backsensor är felaktig så jag har köpt hem en för att prova mig fram.
När jag tagit ner kofångaren för felsökning kan jag då motståndsmäta fram den felaktiga eller får man "byta sig fram"?
När man hittat den felaktiga (om det nu är en sensor som felas) försvinner då fellarmet per automatik eller måste den släckas på verkstad?
Tacksam för alla tips. :D :D

Mvh
Darne
av aldrigstanna
#1389723
Gammal tråd, men har samma problem. Backcarnare helt död. Någon med tips? Eller måste man koppla upp sig med Vida? Är det någon i Stockholmsområdet som orkar koppla upp sig för en peng för att se vilken som är trasig?
Även om bara en är trasig, blir hela funktionen avstängd då?
av AnteP
#1389727
Kan bekräfta att om en är trasig fungerar det inte.
Köpte nyligen min V70 med meddelandet *Park.assist service erfodras*.
Läste av den hos Volvo i ett annat ärende, där de såg att det var #3 som var ur funktion. Alltså bara en av fyra.
Fördelen att koppla upp den är att man även ser vilken som inte vill vara med längre.
Lokala Volvohandlaren läste av min bil utan kostnad.

Har hittat ett fyrpack på Wish för runt 240:- vilket är ett bra pris för alla och klurar på att byta alla när jag ändå river stötfångaren, men inte beställt ännu.
Har f.ö frågat i annan tråd om någon provat de från Wish men ej fått svar.

//Ante
av Righthanddrive
#1389729
Vida ger dig vilken av sensorerna som är trasig så det underlättar felsökningen!
Tex Jag har sensor ETT som strular och den slår ut hela systemet på min xc70
av MJJ
#1392216
Lägg i backen och låt nån annan hålla handen för varje sensor och lyssna. Den sensor som inte ger ifrån sig något ljud är trasig. Alternativt ta mobilen och filma varje sensor. Vrid upp volymen och kolla videon.
av Tp73
#1393791
aldrigstanna skrev: mån 13 jul 2020, 10:30 Beställt en dice från England nu..
Hej!
Har du fått din Dice än? Funderar på att köpa en själv så då blir jag ju lite nyfiken på vart du köpte din?
Mvh Tomas
Användarvisningsbild
av wissel
#1393811
Jag har PPC för felkodsläsning för Volvosar, bor i Farsta trakten ock kan hjälpa dig med att få fram vilken som strular.
Är "pannsjo" så kan hjälpa dig i stort sett närsomhelst.
Har samma fel på min men lyckades inte ta ner bara plasten utan att ta ner hela kofångaren. :-(

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]