Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1387229
Här står mer, men lite får man nog ta det med en nypa salt :-)
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_960

D24TIC 2,4 liters turbodieselsexa med laddluftkylare som utvecklade 122HK antingen med manuell M46 (4-växlad manuell växellåda med överväxel) eller tillsammans med den fyrstegade automatlådan med lock up, ZF 22 HP.

Ser ut som en 760 med den ratten :-)
https://m.mobile.de/auto-inserat/volvo- ... ml?ref=srp
av RMn
#1387391
Tack för alla tips, Jag fick napp hos Fekzen, Andreas. Han hörde av sig i dag och meddelade att han kunde ordna till ett chip åven till min motot med system M1.8. Jag kommer att informera er hur det fortlöper.
av RMn
#1389696
Nu har ja fått ett nytt chip från Fekzen.se. Han lovar dock bar ca 10 hk mer, men förhoppningsvis en rappare motor. Priset var 1500 kr+ frakt, så det är ju överkomligt.
Provkörning blir det först i september.
Jag kommer att dokumentera
- standardutförande
- med extraktorgrenrör, sportcat och 2,5 tums avgassystem
- med ovanstående+ det nya chipet
Kommer att skriva om resultatet här, när detta är gjort.
av bönan
#1389703
Spännande! Det ser vi fram emot.

Finns övriga trimprylar att köpa färdigt till rak-6:an eller är det egenbyggt? Är inte avgassystemet redan 2.5 tum original?
av RMn
#1389705
Nu har det nya chipet kommit från Fekzen.se. Han lovar bara 10 hk, men förhoppningsvis kommer motorn att svara rappare. Priset är överkomligt, 1500kr+ frakt. Kommer dock till provkörning först i september. Då kommer jag redovisa accelerationsvärden på forumet enligt följande:
- i standardutförande
- med extraktorgrenrör, sportcat och 2,5 tums avgassystem
- med nytt chip + ovanstående
av RMn
#1389716
Oj, min insändare blev dubbel. Ja, det avgassystemet är 2,5 tum som standard, men Raka Rör tror att resultatet för denna sugmotor blir bäst genom att inte öka dimensionen. Extraktorgrenröret är ett fabriksbygge. De gjordes av ett Blekingeföretag till Jösse Car i Värmland, som monterade dem i sina totalt ca 45 sportbilar av märket Indigo 3000 i slutet av 1990- talet. De hade Volvo 6:an från Skövde som drivkälla. Mig veterligen såldes eller flyttade Blekingeföretaget till England.
Jag tror inte det finns någon, som fabriksmässigt gör extraktorgrenrör till 6:an, men du kan ju ha min som mall, om du känner någon duktig svetsare.

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]