Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Råraksätaren
#1389598
Jag bytte nyligen motorolja i min V70, 2005:a, bensin 140 HK, 2,4 liters.
Oljefilterinsatsen köpte jag på Bilia så jag fick ett Volvo original oljefilter.

Efter att jag tryckt i oljefilterinsatsen i plastkåpan så kunde jag läsa texten på oljefilterinsatsen.
Texten på oljefilterinsatsen kom med andra ord uppåt.

Jag började då fundera om det går att vända filterinsatsen åt fel håll?
Det spelar väl ingen roll åt vilket håll man vänder oljefilterinsatsen, eller gör det det?

Jag hade på lite ny motorolja på nya Oringen, satte dit den på plastkåpan och drog fast oljefiltret med 25 Newtonmeter enligt momentnyckeln.
Efter detta så smorde jag på lite aluminiumpasta på avtappningspluggen och nya aluminiumbrickan sedan drog jag åt avtappningspluggen med 35 Newtonmeter enligt momentnyckeln.

Jag fyllde sedan i fem liter motorolja i motorn, vilket jag tycker brukar vara lagom mängd vid ett oljebyte. Vid en senare koll var oljenivån på oljestickans övre del.

Vid de två sista bytena av motorolja har jag använt två 12 liters bygghinkar med pip från Biltema, artikelnummer 86-878.
Vid avtappningen av den gamla motoroljan ställde jag en hink under avtappningspluggen och den andra hinken under oljefiltret.
Det har nästan inte blivit något spill alls vid avtappningen av den gamla motoroljan när jag gjort så här.
Eftersom hinkarna har pip så tycker jag att det gått smidigt att med hjälp av en tratt hälla den gamla oljan i de gamla tomma oljeförpackningarna.

Det jag egentligen vill fråga om i detta inlägg är om det går att vända oljefilterinsatsen fel?

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
#1390033
Tack för svaren. Då vet jag att det inte går att vända oljefilterinsatsen fel när oljefiltret byts i samband med byte av motorolja men att det går att sätta oringen fel på oljefilterinsatsens kåpa.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]